Notes on the aesthetic roots of fascism

Keywords: cynicism, tragic, parody, fascism

Abstract

 This article aims to unfold Peter Sloterdijk’s hypothesis, in “Critique of Cynical Reason”,
according to which the emergence of fascism is due to the establishment of a cynical ethic in
culture – a modern cynicism, a bastard child of the combative Greek cynicism. To this end, it will
be necessary to rescue the figure of Diogenes, the ancient philosopher, his relationship with the
social body and his ethic of “truth-telling”. Next, we intend to outline what would be an aesthetic
of fascism from its cynical bases, adapted to social logic – such as the character Peachum, by Bertolt
Brecht, and the Nephew, by Denis Diderot – to finally bring such an aesthetic closer to the mode
of government of fascism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Guilherme Paiva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Literatura Comparada no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

References

AGAMBEN, Giorgio. Estado de exceção. Tradução de Iraci Poleti. São Paulo: Boitempo, 2004.

AGAMBEN, Giorgio. O homem sem conteúdo. Tradução de Cláudio Oliveira. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.

ARISTÓTELES. Poética. Tradução de Paulo Pinheiro. São Paulo: Ed. 34, 2015.

BENJAMIN, Walter. O anjo da história. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

BRECHT, Bertolt. A ópera dos três vinténs. In: BRECHT, Bertolt. Teatro completo. v. 3. Tradução de Wolfgang Bader, Marcos Santa e Wira Selanski. São Paulo: Paz e Terra, 1988.

BÜRGER, Peter. Teoria da vanguarda. Tradução de José Antunes. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

CORTEZ, Beatriz. Estética del cinismo: pasión y desencanto en la literatura centroamericana de posguerra. Ciudad de Guatemala: F&G Libros, 2010.

DIDEROT, Denis. O Sobrinho de Rameau. Tradução de Daniel Garroux. São Paulo: Ed. Unesp, 2019.

FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros II: curso no Collège de France. trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

GROS, Frédéric. A parrhesia em Foucault (1982-1984). In: GROS, Frédéric. Foucault: a coragem da verdade. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

HAN, Byung-Chul. Sociedade da transparência. Tradução de Enio Paulo Gianchini. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da paródia: ensinamentos das formas de arte do século XX. trad. Teresa Pérez. Lisboa: Edições 70, 1989.

MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. Livro I: o processo de produção do capital. Tradução de Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013.

NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia. Tradução de Jacó Guinsburg. São Paulo: Cia das Letras, 2003.

SAFATLE, Vladimir. Diógenes e a lanterna de Diderot. In: SAFATLE, Vladimir. Cinismo e falência da crítica. São Paulo: Boitempo, 2008.

SHEA, Louisa. The Cynic Enlightenment: Diogenes in the Salon. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2010.

SLOTERDIJK, Peter. Crítica da razão cínica. Tradução de Marco Casanova et al. São Paulo: Estação liberdade, 2012.

SZONDI, Peter. Ensaio sobre o trágico. Tradução de Pedro Süssekind. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

Published
2025-03-24
How to Cite
PAIVA, J. G. Notes on the aesthetic roots of fascism. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 8, n. 15, 24 Mar. 2025.