Between light and shadow
habitable bodies at school
Abstract
The school is configured as a locus of bodies in a constant process of formation. In this
context, Theater Education represents a valuable opportunity to expand bodily awareness throughout
students’ development. Among the various possibilities for scenic experimentation, Shadow Theater
stands out as a methodological resource that allows a sensitive and creative exploration of the body
through the interaction between light and shadow. This article aims to analyze the use of Shadow
Theater as a strategy to promote meaningful learning among elementary students in a public school
in the Federal District of Brazil. The methodology adopted was a case study with a qualitative
approach. The research was conducted at the Centro de Ensino Fundamental 101, located in
Recanto das Emas, DF, involving 250 students. Among the results obtained, the creation of scenes
using the language of Shadow Theater stands out. These scenes were presented and shared with
classmates, highlighting the potential of theatrical practice as a pedagogical tool.
Downloads
References
BAGNARA, Ivan Carlos. Apostila: Psicomotricidade. Getúlio Vargas, 2011.
CASTRO, Luciana Araújo. Do Caminho ao Habitar: relatos sobre a habitação teatral Saudade do grupo Teatro Público. Ephemera, Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 4, n. 9, p. 145-165, 12 dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/ephemera/article/view/5140. Acesso em: 02 nov. 2024.
CUNHA, Adriana Miranda da. Mapeando o Corpo: proposições práticas para a partilha do sensível nas representações do corpo em criação. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 27, p. 228–240, 2016. DOI: 10.5965/1414573102272016228. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/8748 . Acesso em: 27 out. 2024.
DOS SANTOS, José Carlos; MOREIRA, Wagenr Wey. O corpo em cena: reflexões para a educação escolar. Pensar a Prática, Goiânia, v. 24, 2021. DOI: 10.5216/rpp.v24.59483. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59483 . Acesso em: 27 dez. 2023.
FERRARI, Federica. O Teatro de Sombras. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 2, n. 18, p. 142–155, 2018. DOI: 10.5965/2595034702182017142. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034702182017142 . Acesso em: 15 dez. 2024.
GONÇALVES, Rosângela; LIMA e SILVA, Iris; CARDOSO; Fabrício BERESFORD, Heron. O valor da percepção do corpo para o conhecimento do espaço cênico: uma contribuição para a preparação vocal de atores de teatro baseada no pensamento de Merleau-Ponty. Repertório, [S. l.], n. 14, p. 80–84, 2010. DOI: 10.9771/r.v0i14.4669. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/4669 . Acesso em: 28 set. 2024.
HEIDGGER, Martin. In. HEIDGGER, Martin. Ensaios e conferências. Petrópolis: Vozes, 2001.
LUO, Erica. Teatro de Sombras tradicional chinês. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 09, p. 090–111, 2018. DOI: 10.5965/2595034701092012090. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034701092012090 . Acesso em: 15 dez. 2024.
MILLEN, João Bosco de Camargo. Construir, habitar, pensar: uma proposta de (re)leitura. PoiÉtica, Revista de Ética e Filosofia Política, v. 7, n. 2. 2019. Disponível em https://revistas.pucsp.br/PoliEtica/article/view/46704 . Acesso em: 07 out. 2024.
NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
OLIVEIRA, Fabiana Lazzari de. Da prática pedagógica à atuação no Teatro de Sombras: um caminho na busca do corpo-sombra. 2018. 308 p. Tese (Doutorado em Teatro) – Programa de Pós-Graduação em Teatro, Centro de Arte, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. Disponível em: https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000077/00007768.pdf?fbclid=IwAR2IeqWZpSKP5Mr5FS3ESlpeyD0wIohXeWsEM-T3haCqVTUaWJ6RwC1VO90 . Acesso em: 15 nov. 2022.
PELBART, Peter Pál. Elementos para uma cartografia da grupalidade - Próximo ato: questões da teatralidade contemporânea. São Paulo: Itaú Cultural, 2008. p. 33-37.
ROSA NETO, Francisco. Manual de avaliação motora. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.
Copyright (c) 2025 Jailson Araujo Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O/As autore/as mantêm os direitos autorais sobre os documentos publicados pelo periódico e cedem ao periódico o direito de publicação dos textos e de seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e de seus metadados.
O documento publicado será distribuído nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados.