Voice and presence
the use of sound archetypes at the work of the actor
Abstract
The article intends to question how the investigation of the ways of the memory can affect the vocal work of the actor expanding its scenic presence. We sense that the search and use of sonic archetypes is a way of transforming the state of the actor, the emanation of being and, consequently, the exchange relationship that happens between actor and spectator at the moment of the scenic sharing. Based on experiences with the research group Casa Aberta, linked to the Theater course of the Federal University of São João del-Rei, we can identify a methodological design that will be presented in the present work as a pedagogical tool in the search for the transformation of the actor’s scenic presence.
Downloads
O/As autore/as mantêm os direitos autorais sobre os documentos publicados pelo periódico e cedem ao periódico o direito de publicação dos textos e de seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e de seus metadados.
O documento publicado será distribuído nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados.