Foundations and filiations
the legacy of Artaud in Hijikata Tatsumi
Abstract
Originally published in English in the book Routledge Companion to Butoh Performance, organized by the professores Bruce Baird e Rosemary Candelario (Routledge, 2018). This chapter was kindly provided by the publisher. Reproduction is only allowed with a permission from the publisher.
Downloads
References
ARTAUD, Antonin. OEuvres Complètes. Paris: Gallimard, 1956–1994.
ARTAUD, Antonin. OEuvres. Paris: Quarto Gallimard, 2004.
ARTAUD, Antonin. Cahiers d’Ivry. Paris: Gallimard, 2011.
ARTAUD, Antonin. Aliéner l’acteur, le théâtre et la science. Bolonha: Il Pomerio, 1996.
ASLAN, Odette; PICON-VALLIN, Béatrice. Butô(s). Paris: CNRS, 2002.
BAIRD, Bruce. Hijikata Tatsumi and Butoh: Dancing in a Pool of Gray Grits. New York: Palgrave Macmillan Press, 2012.
BARBER, Stephen. Hijikata: Revolt of the Body. Londres: Creation Books, 2005.
CURTIN, Catherine. Recovering the Body and Expanding the Boundaries of Self in Japanese Butoh: Hijikata Tatsumi, Georges Bataille and Antonin Artaud. Contemporary Theatre Review, 20, nº 1, 2010.
DE LAMBERTERIE, Domitie. La métaphysique de la chair. Antonin Artaud et la danse butô. Avion: Éditions du Cénacle de France, 2012.
D’ORAZI, Maria Pia. Akira Kasai, il fantasma di Eliogabalo. Tre studi su Artaud. Biblioteca Teatrale, no. 99-100 (July-Dec.): 79-105, 2011.
DUMOULIÉ, Camille. Antonin Artaud. Paris: Seuil, 1996.
EFRATI, Benjamin. Fonctions de la cruauté dans l’oeuvre de Tatsumi Hijikata. Disponível em: http://miracle.nu/pdf/Efrati_Memoire_Hijikata_maquette_finale.pdf, 2012.
HOFFMAN, Ethan; et al. Butoh: Dance of the Dark Soul. New York: Aperture, 1987.
HORNBLOW, Michael. Bursting Bodies of Thought: Artaud and Hijikata. Performance Paradigm 2 (Março de 2006), pp.26-44, 2006.
KITAYAMA Kenji. Hijikata, un autre Artaud ou un autre qu’Artaud. Entrevista concedida à Sociedade de língua e literatura francesa da Universidade de Seijo, Julho, 2003.
KURIHARA, Nanako. The Most Remote Thing in the Universe: Critical Analysis of
Hijikata Tatsumi’s Butoh Dance. Tese de doutorado. Universidade de Nova Iorque, 1996.
KURIHARA, Nanako. The Words of Butoh. In The Drama Review, 44, Spring, 2000.
MARENZI, Samantha. Antonin Artaud e Colette Thomas. Personaggi della vita e persone del teatro. Roma: Bulzoni, 2013.
MARENZI, Samantha (org.). Dossier Butoh-fu: Dance and Words. In Teatro e Storia (Vol. VIII, Nuova Serie), nº 37, 2016. Disponível em: http://www.teatroestoria.it/indici.php?id_volume=102
MORISHITA Takashi. Hijikata Tatsumi’s Notational Butoh: An Innovational Method for Butoh Creation. Tóquio: Keio University Art Center, 2015.
OSAWA, Akihiro. Scènes. nº. 1, Revue de l’espace Kiron, Março, 1985.
RUFFINI, Franco. Teatro e Boxe. L’“atleta del cuore” nella scena del Novecento. Bolonha: Il Mulino, 1994.
SAS, Miryam. Fault Lines: Cultural Memory and Japanese Surrealism. Stanford: Stanford University Press, 1999.
SAS, Miryam. Hands, Lines, Acts: Butoh and Surrealism. Qui Parle, 13, no. 2 (Spring/ Summer), pp.19–51, 2003.
Copyright (c) 2019 https://www.periodicos.ufop.br/pp/index.php/ephemera/information/sampleCopyrightWording
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O/As autore/as mantêm os direitos autorais sobre os documentos publicados pelo periódico e cedem ao periódico o direito de publicação dos textos e de seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e de seus metadados.
O documento publicado será distribuído nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados.