A Place to Behold: The inclusion of visually impaired audience in theatre

  • Thayna Cristine Rodrigues Silva Universidade do Estado de Santa Catarina

Abstract

This paper intended to ponder over the manners to include a visually impaired audience in theatre, emphasizing on possible play comprehension resources. For that matter, two experiences are described, one carried out in Argentina and the other in Brazil. Given that the Greek word Theatron means ‘a place to behold’, in what way do visually impaired people behold?

KEYWORDS: Visually impaired. Theatre. Culture. Society. Inclusion.

Author Biography

Thayna Cristine Rodrigues Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina
Mestre em Teatro-educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina, graduada pela mesma universidade e especialista em Educação Especial e Inclusiva pela Uniasselvi.

References

AMIRALIAN, Maria Lúcia Toledo Moraes. Compreendendo o Cego: Uma visão psicanalítica da cegueira por meio de desenhos-estórias. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.

BOSSU, Henri; CHALAGUIER, Claude. A expressão corporal. São Paulo: Difel, 1975. BRASIL. Ministério da Saúde e Ministério da Educação. Triagem de Acuidade Visual - Manual de Orientação. Brasília/DF, 2008.

LOMÔNACO, José Fernando Bitencourt e NUNES, Sylvia. O aluno cego: preconceitos e potencialidades. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 14, Número 1, Janeiro/Junho de 2010.

LOWENFELD, Berthold. A criança e seu mundo. Tradução de J. Espínola Veiga. Revista Lente. São Paulo, Fundação para o Livro do Cego do Brasil, n 01, vol. 01, janabr, p. 23-31, 1957.

MAIOLA, Carolina dos Santos e SILVEIRA, Tatiana dos Santos. Deficiência visual. Centro Universitário Leonardo da Vinci, Indaial: Grupo UNIASSELVI, 2009.

RABÊ LLO, Roberto Sanches. Teatro Educação: uma experiência com jovens cegos. Salvador: EDUFBA, 2011.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. Tradução de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2007.

SÁ, Elizabet Dias de; CAMPOS, I. M.; SILVA, M. B. C. Deficiência visual. Atendimento educacional especializado. São Paulo: MEC/SEESP, 2007

VOLPI, Carolina Lúcia. Um teatro para não ser visto: diferentes formas de trabalhar com o público que não vê. Universidade Federal de Santa Catarina: UDESC, Florianópolis, 2013.

Published
2020-07-21
How to Cite
RODRIGUES SILVA, T. C. A Place to Behold: The inclusion of visually impaired audience in theatre. Ephemera - Journal of the Graduate Program in Performing Arts at the Federal University of Ouro Preto, v. 3, n. 5, p. 128-141, 21 Jul. 2020.