The approach of the Somatic-Performative principle Blind Flâneur with mothers of people with disabilities from APAE of Senhor do Bonfim (Brazil)

Keywords: blind Flâneur, mothers, person with disabilities

Abstract

The aim of this article is to approach the practice of the somatic-performative principle Blind Flâneur, performed with mothers, whose sons and daughters are people with disabilities. The writing proposal emerges from the results of the Research Project The somatic-performative urban and its political and social unfolding in urban life from the perspective of Inclusive Education, started in 2019, at the State University of Bahia, in Senhor do Bonfim. The references of this text arise from interviews with mothers who have children with disabilities, who seek through an experience with somatic-performative practice to work all recurrent dissatisfactions from the lack of inclusion and accessibility with the disabled subject.

Author Biography

Carlos Alberto Ferreira da Silva, Universidade Federal do Acre
Carlos Alberto Ferreira é encenador, performer, ator, produtor teatral. Doutor em Artes Cênicas pela UFBA; cursou o Doutorado-Sanduíche na Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3; Mestre pelo PPGAC-UFBA (2012-2014). Graduado em Artes Cênicas Licenciatura e Bacharelado com ênfase em Direção Teatral e Interpretação, pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP (2006-2011). Atualmente, é educador Adjunto do curso de Teatro da Universidade Federal do Acre.

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas Coordenação Geral de Saúde da Pessoa com Deficiência. Censo Demográfico de 2020 e o mapeamento das pessoas com deficiência no Brasil. Brasília (DF), 2019.

FALKENBACH, Atos Prinz; DREXSLER, Greice; WERLE, Verônica. A relação mãe/criança com deficiência: sentimentos e experiências. Ciência & Saúde Coletiva, v. 13, p. 2065-2073, 2008.

FERNANDES, Ciane. Princípios Somático-Performativos no Ensino e Pesquisa Em Criação. In: Carole Marceau; Luiz Cláudio Cajaíba Soares. (Org.). Teatro na Escola. Reflexões sobre as Práticas Atuais: Brasil-Québec. 1ed.Salvador BA: PPGAC/UFBA, 2013, v. I, p. 105-115.

FERNANDES, Ciane. Dança Cristal: Da Arte do Movimento à Abordagem Somático-Performativa. 1. ed. Salvador: EDUFBA, 2018.

FERREIRA DA SILVA, Carlos Alberto. Cidade Cega: Uma encenação somático-performativa com atores/performers com deficiência visual na cidade. Tese de Doutorado. Universidade Federal da Bahia. Salvador – Bahia, 2018a.

FERREIRA DA SILVA, Carlos Alberto. Flâneur Cego: uma prática performativa com pessoas com deficiência visual. Revista de Estudos Teatrais Pitágoras, v. 8, p. 59-71, 2018b.

FERREIRA DA SILVA, Carlos Alberto. Blind Flâneurs - the research laboratory of Cidade Cega (Blind City). In: Vida L Midgelow; Jane Bacon; Paula Kramer; Rebecca Hilton. (Org.). Researching (in/as) Motion. 1ed.Londres: Theatre Academy of the University of the Arts Helsinki, 2019, v. 1, p. 1-8.

GUERRA, C. S.; Dias, M. D.; Ferreira Filha, M. O.; Andrade, F. B.; Reichert. A. P. S.; Araújo V. S. Do sonho a realidade: vivência de mães de filhos com deficiência. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, 2015, Abr-Jun; 24(2): 459-66.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pro-Posições (Unicamp), v. 19 (2), p. 17-23, 2008.

STELLIN Regina Maria Ramos; MONTEIRO Camila Fonteles d’Almeida; ALBUQUERQUE Renata Alves; MARQUES Cláudia Maria Xerez Camara. Processos de construção de maternagem. Feminilidade e maternagem: recursos psíquicos para o exercício da maternagem em suas singularidades. Estilos da Clínica, 2011, 16(1), 170-185.

Published
2020-07-21
How to Cite
FERREIRA DA SILVA, C. A. The approach of the Somatic-Performative principle Blind Flâneur with mothers of people with disabilities from APAE of Senhor do Bonfim (Brazil). Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 3, n. 5, p. 176-192, 21 Jul. 2020.