Body-work, enigma-work

drive and corporeality in Antonin Artaud and Marina Abramović

Keywords: drive, corporeality, art, event, Artaud, Marina Abramović

Abstract

The article starts from the Freudian concept of drive, addressing the transit between the somatic and the psychic, and the blurred  border  between  these  two  places  of  perception  to  think  about  Artaud's  proposals  and  Marina  Abramovic's performances and also what is called body-work and enigma-work, characteristic phenomena of contemporary art, that place the spectator-participant in a place of renouncing significant production in face of the work of art, which is no longer an object to be contemplated but an event to be lived.

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Author Biography

Denise Pedron, TU / UFMG
Denise Pedron é doutora em Literatura Comparada pela UFMG, com a tese A performatividade na cultura contemporânea. Atua como professora do Teatro Universitário da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde ministra as disciplinas de História do Teatro, Literatura Dramática e História do Teatro Brasileiro. É também performer, diretora e dramaturga.

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Published
2020-05-01
How to Cite
PEDRON, D. Body-work, enigma-work: drive and corporeality in Antonin Artaud and Marina Abramović . Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 3, n. 4, p. 115-126, 1 May 2020.
Section
Reverberações / Reverberations