A cruel performer

reverberations among Artaud, performance art, body-without-organs and animal-becoming

Keywords: theatre of cruelty, body-without-organs, animal-becoming, performance art

Abstract

This present article aims to map the convergence zone between performance art and Antonin Artaud’s Theatre of Cruelty, based on the intersection of studies and philosophical concepts, such as “animal becoming”, “body without organs” from Gilles Deleuze e Félix Guattari, and “aberrant movements" and “instauration”, from David Lapoujade with the artistic concept of “precariousness”, according to Eleonora Fabião. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Matheus Silva, UFMG
Matheus Silva é performer-pesquisador e doutorando em Artes da Cena pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

ALICE, Tania. “Diluição das fronteiras entre linguagens artísticas: a performance como (r)evolução dos afetos”. In: Palco Giratório: Circuito nacional. Rio de Janeiro: SESC, Departamento Nacional, 2013.

ARTAUD, Antonin. Cartas aos poderes. Tradução de Irineu Corrêa Maisonnave. Porto Alegre: EVM, 1979.

ARTAUD, Antonin. Para acabar de vez com o juízo de Deus seguido de O Teatro da Crueldade. Tradução de Luiza Neto Jorge e Manuel João Gomes. Lisboa: & etc - Publicações Culturais Engrenagem, 1975.

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BAIOCCHI, Maura; PANNEK, Wolfgang. Taanteatro. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2007.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2009.

COHEN, Renato. Work in progress na cena contemporânea: criação, encenação e recepção. São Paulo: Perspectiva, 2013.

DELEUZE, Gilles. Sobre o teatro: um manifesto de menos; O esgotado. Tradução de Fátima Saadi, Ovídeo de Abreu, Roberto Machado. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Tradução de Cintia Vieira da Silva; revisão da tradução de Luiz B. L. Orlandi. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, v.3, 2007, São Paulo: Ed. 34, 1996.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, v.4 Tradução de Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 1997.

FABIÃO, Eleonora. Ações. Programa Rumos Rio de Janeiro: Itaú Cultural, 2015.

FABIÃO, Eleonora. “Performance e precariedade”. In: OLIVEIRA JUNIOR, Antonio Wellington de (Org.). A performance ensaiada: ensaios sobre performance contemporânea. Fortaleza: Expressão Gráfica e editora, 2011.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva. 2015.

LAPOUJADE, David. As existências mínimas. Tradução de Hortencia Santos Lencastre. São Paulo: n-1 edições, 2017.

LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. Tradução de Laymert Garcia dos Santos. São Paulo: n-1 edições, 2015.

LINS, Daniel. Antonin Artaud: o artesão do corpo sem órgãos. Rio de janeiro: Relume Dumará, 1999.

PELBART, Peter Pál. A vertigem por um fio: Políticas da Subjetividade Contemporânea. São Paulo: Iluminuras, 2010.

PELBART, Peter Pál. Da clausura do fora ao fora da clausura: loucura e desrazão. São Paulo: Iluminuras, 2009.

PELBART, Peter Pál. O avesso do niilismo: cartografias do esgotamento. São Paulo: n-1 edições, 2013.

PELBART, Peter Pál. Vida capital: ensaios de biopolítica. São Paulo: Iluminuras, 2003.

PEDRON, Denise Araújo. Um olhar sobre a Performatividade na cultura contemporânea: a performance como conceito e a produção artística de Diamela Eltit. Tese defendida Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, 2006.

POPA, Alina. “O segundo corpo e o fora múltiplo”. In: Cadernos de subjetividade do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Subjetividade do Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Clínica da PUC-SP. São Paulo: O Núcleo, 2013.

QUILICI, Cassiano Sydow. Antonin Artaud: Teatro e ritual. São Paulo: Annablume. FAPESP, 2004.

QUILICI, Cassiano Sydow. O ator-performer e as poéticas da transformação de si. São Paulo: Annablume, 2015.

SOUZA, Eneida Maria de. “O escritor vai ao zoológico” In: MACIEL, Maria Esther. (Org.) Pensar/escrever o animal: ensaios de zoopoética e biopolítica. Florianópolis: Editora da UFSC, 2011.

UNO, Kuniichi. A gênese de um corpo desconhecido. São Paulo: n-1 edições, 2014.

UNO, Kuniichi. “Por que é o corpo-sem-órgãos”. Revista Alegrar, n.13. Disponível em: <http://www.alegrar.com.br/revista13/>. (Acesso em 03 de outubro de 2019).

WILLER, Cláudio. Escritos de Antonin Artaud. Porto Alegre: L&PM Editores Ltda, 1986.

Published
2020-05-01
How to Cite
SILVA, M. A cruel performer: reverberations among Artaud, performance art, body-without-organs and animal-becoming . Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 3, n. 4, p. 126-144, 1 May 2020.
Section
Reverberações / Reverberations