Artaud project

reporting on an inspired creation in Antonin Artaud

Keywords: Antonin Artaud, body, voice, acting, theatrical direction

Abstract

We intend with this article to describe and substantiate the creating procedures that were part of the creative process of Artaud Project, directed by Marcos Laporta and Rachel Chula. The creative process was featured by two researches: a solo research of a experimentation of psychophysical states, starting from Artaud ́s (1995) concept of affective athletics and another research that intent to experiment corporeal-vocal procedures from different techniques like contemporary dance, classic ballet, corporeal-vocal games, singing and improvisations with texts of Antonin Artaud. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiane Dordete Steckert Jacobs, UDESC

Daiane Dordete Steckert Jacobs é Professora Associada IV do Departamento de Artes Cênicas, área de voz/interpretação e do Programa de Pós-graduação em Teatro da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Também é Diretora de Extensão, Cultura e Comunidade do Centro de Artes da UDESC. Doutora e Mestra em Teatro pela UDESC. 

Marcos Bittencourt Laporta, UDESC

Marcos Bittencourt Laporta é Ator, Professor de Teatro e pesquisador. Especialista em História de Arte pela Universidade Estácio de Sá. Mestrando em Teatro pela UDESC. 

Maria Rachel de Souza Chula, UDESC

Maria Rachel de Souza Chula é Atriz , Bailarina e Professora de Dança e de Teatro. Mestra em Teatro pela UDESC.

References

AMARAL, Sônia. Chi-Kun: A respiração taoísta. Exercícios para a mente e para o corpo. São Paulo: Summus Editora, 1984.

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BONFITTO, Matteo. O ator compositor. São Paulo: Perspectiva, 2002.

CARREIRA, André; FORTES, Ana Luiza (Org.). Estados: relatos de uma experiência de pesquisa sobre atuação. Florianópolis: Editora da UDESC, 2011.

CARVALHAL, Júlia Alves Rodrigues. Provocador Cênico: Implicações de uma outra função em processos colaborativos e pedagógicos. Mestrado em Artes. Brasília: Unb, 2016.

CAVAREIRO, Adriana. “The Vocal body: extract from A Philosophical encyclopedia of the body”. In Qui Parle: journal of Critical Humanities and Social Sciences. Lincoln: University of Nebraska Press, 2012, col.21, n.01, pp.71-83.

CAVAREIRO, Adriana. Vozes Plurais: filosofia da expressão vocal. Tradução de Flavio Terrigo Barbeitas. - Belo Horizonte: Editor UFMG, 2011.

CHULA, Rachel. Projeto Artaud: Um processo de treinamento e criação da dramaturgia do ator a partir de preceitos de Antonin Artaud. Trabalho de conclusão do curso de Bacharelado e Licenciatura da Universidade do Estado de Santa Catarina. Santa Catarina: UDESC, 2014.

FERRACINI, Renato. A arte de não-interpretar como poesia corpórea do ator. São Paulo: UNICAMP, 2011.

FERRACINI, Renato. POSSANI, M.A. Treinamento e modos de existência: deslocamentos e intersecções. In ESPÍRITO SANTO, Denise; MOTTA, Gelson. (org). Zonas de Contato usos e abusos de uma poética do Corpo. Rio de Janeiro: Outros Letras. 2014, p.22-47

LAPORTA, Marcos. O ator como treinador de si mesmo: reflexões a partir do treinamento em Projeto Artaud. Trabalho de conclusão do curso de Bacharelado e Licenciatura da Universidade do Estado de Santa Catarina. Santa Catarina: UDESC, 2014.

MÈREDIEU, Florence de. Eis Antonin Artaud. São Paulo: Perspectiva, 2011.

MONTENEGRO, Mônica de Almeida Prado. O CORPOORAL: Concepções e Prática - uma abordagem de trabalho de voz para o ator. Doutorado em Artes Cênicas. São Paulo: USP, 2019.

Published
2020-05-01
How to Cite
DORDETE STECKERT JACOBS, D.; BITTENCOURT LAPORTA, M.; RACHEL DE SOUZA CHULA, M. Artaud project: reporting on an inspired creation in Antonin Artaud . Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 3, n. 4, p. 145-162, 1 May 2020.
Section
Reverberações / Reverberations