The cartography of the body-without-organs
the conception of the body in Antonin Artaud
Abstract
The investigation carried out here aims to discuss the possibility that the Body Without Organs, a fundamental concept of Antonin Artaud’s late works (1948), could be present in his work from the beginning, albeit in an underlying way. For this purpose, three different time frames will be discussed: Antonin Artaud's entry into the Surrealist Movement, his encounter with the Tarahumara natives in Mexico and, finally, his admission to Rodez hospital. Even though these moments do not dialogue directly with each other, they serve to map the movement of desire towards the Body Without Organs: Artaud’s choices, paths and trajectories towards the formation of his concept of body-life.
Downloads
References
ARTAUD. Antonin. A perda de si: cartas de Antonin Artaud. Organização: Anna Kiffer. Trad. Anna Kiffer, Maria Patrício Fernandes. 1º Edição. Rio de Janeiro. Rocco.2017.
ARTAUD. Linguagem em vida. 2º Edição. São Paulo-SP. Editora perspectiva. 2014.
ARTAUD. Em plena noite ou bluff surrealista. Trad. Paulo da Costa Domingos. Lisboa. Ed. Frenesi. 2000.
ARTAUD. O pesa-nervos. Trad. Joaquim Afonso. Lisboa. Hiena Editora.1991.
ARTAUD. Heliogabalo ou o Anarquista coroado. Trad. Mário Cesariny. Lisboa. Ed.Galimard e Assirio & Alvim. 1991.
ARTAUD. O teatro e seu Duplo. São Paulo. Ed FENDA. 1989.
ARTAUD. Os escritos de Antonin Artaud. Trad. de Cláudio Willer. Porto Alegre: L&PM, 1986.
ARTAUD. A Arte e a Morte. Trad. Aníbal Fernandes. Lisboa. Hiena Editora. 1985.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia v.3. Trad. Aurélio Guerra neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Claúdia Leão e Suely Rolnik. Rio de Janeiro: Ed 34, 1996. Coleção TRANS.
GIL, José. O imperceptível devir da imanência: sobre a filosofia de Deleuze. Lisboa: Relógio d'Água, 2008.
GROSSMAN, Evelyne. Corpos hipersensíveis, para além da diferença dos sexos. Coleção pequena biblioteca de ensaios. Rio de Janeiro: Zazie Edições, 2016.
MÈREDIEU, Florence de. Eis Antonin Artaud. Trad. Isa Kopelman e equipe.São Paulo Perspectiva.2011.
QUILICI, Cassiano Sydow. Antonin Artaud Teatro e Ritual. São Paulo: Annablume.2004.
QUILICI, Cassiano Sydow. O ator-performer e as poéticas da transformação de si. São Paulo: Annablume, 2015.
SILVA, Ceres Vittori. Pistas, Rizomas, Devires: Por uma cartografia da peça radiofônica “Para acabar de vez com o julgamento de Deus. Tese doutorado em Letras na Universidade Estadual de Londrina. Londrina. 2015.
Copyright (c) 2020 https://www.periodicos.ufop.br/pp/index.php/ephemera/information/sampleCopyrightWording

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O/As autore/as mantêm os direitos autorais sobre os documentos publicados pelo periódico e cedem ao periódico o direito de publicação dos textos e de seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e de seus metadados.
O documento publicado será distribuído nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados.