The cartography of the body-without-organs

the conception of the body in Antonin Artaud

Keywords: performing arts, Antonin Artaud, body without organs, theatre

Abstract

The investigation carried out here aims to discuss the possibility that the Body Without Organs, a fundamental concept of Antonin Artaud’s late works (1948), could be present in his work from the beginning, albeit in an underlying way. For this purpose, three different time frames will be discussed: Antonin Artaud's entry into the Surrealist Movement, his encounter with the Tarahumara natives in Mexico and, finally, his admission to Rodez hospital. Even though these moments do not dialogue directly with each other, they serve to map the movement of desire towards the Body Without Organs: Artaud’s choices, paths and trajectories towards the formation of his concept of body-life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ceres Vittori Silva, UEL
Ceres Vittori Silva é Doutora e docente do curso de Artes Cênicas na Universidade de Londrina (UEL). Autora da tese Pistas, Rizomas, Devires: Por uma cartografia da peça radiofonica “Para acabar de vez com o julgamento de deus” (2015). 
Gabriel Mafort Gomes Paleari, UEL
Gabriel Mafort Gomes Paleari é Bacharel em Artes Cênicas pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Entre 2015e 2018, participou como bolsista no Projeto de pesquisa em Ensino Resquícios do Corpo Sonoro em Antonin Artaud e Klauss Vianna, Coordenado pela Prof. Drª Ceres Vittori.

References

ARTAUD. Antonin. A perda de si: cartas de Antonin Artaud. Organização: Anna Kiffer. Trad. Anna Kiffer, Maria Patrício Fernandes. 1º Edição. Rio de Janeiro. Rocco.2017.

ARTAUD. Linguagem em vida. 2º Edição. São Paulo-SP. Editora perspectiva. 2014.

ARTAUD. Em plena noite ou bluff surrealista. Trad. Paulo da Costa Domingos. Lisboa. Ed. Frenesi. 2000.

ARTAUD. O pesa-nervos. Trad. Joaquim Afonso. Lisboa. Hiena Editora.1991.

ARTAUD. Heliogabalo ou o Anarquista coroado. Trad. Mário Cesariny. Lisboa. Ed.Galimard e Assirio & Alvim. 1991.

ARTAUD. O teatro e seu Duplo. São Paulo. Ed FENDA. 1989.

ARTAUD. Os escritos de Antonin Artaud. Trad. de Cláudio Willer. Porto Alegre: L&PM, 1986.

ARTAUD. A Arte e a Morte. Trad. Aníbal Fernandes. Lisboa. Hiena Editora. 1985.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia v.3. Trad. Aurélio Guerra neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Claúdia Leão e Suely Rolnik. Rio de Janeiro: Ed 34, 1996. Coleção TRANS.

GIL, José. O imperceptível devir da imanência: sobre a filosofia de Deleuze. Lisboa: Relógio d'Água, 2008.

GROSSMAN, Evelyne. Corpos hipersensíveis, para além da diferença dos sexos. Coleção pequena biblioteca de ensaios. Rio de Janeiro: Zazie Edições, 2016.

MÈREDIEU, Florence de. Eis Antonin Artaud. Trad. Isa Kopelman e equipe.São Paulo Perspectiva.2011.

QUILICI, Cassiano Sydow. Antonin Artaud Teatro e Ritual. São Paulo: Annablume.2004.

QUILICI, Cassiano Sydow. O ator-performer e as poéticas da transformação de si. São Paulo: Annablume, 2015.

SILVA, Ceres Vittori. Pistas, Rizomas, Devires: Por uma cartografia da peça radiofônica “Para acabar de vez com o julgamento de Deus. Tese doutorado em Letras na Universidade Estadual de Londrina. Londrina. 2015.

Published
2020-05-01
How to Cite
VITTORI SILVA, C.; MAFORT GOMES PALEARI, G. The cartography of the body-without-organs: the conception of the body in Antonin Artaud. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 3, n. 4, p. 196-218, 1 May 2020.
Section
Reverberações / Reverberations