“Listen, Macho Man”

the po (ethics) crossroads of a bixa preta (black fag)

Keywords: candomblé, Exu, crossroads, performance, black bixa

Abstract

It is proposed to think philosophically at the crossroads, Exu's terrain and to intend the black decolonial performances from that place that allows us to transgress, to potentiate a place of speech from a poetics, which implies an ethics and aesthetics of black existence. The crossroads are, therefore, a powerful agency that we have to decolonize the unique voice of white, European, Christian and normative thinking.

Author Biography

Paulo Petronilio Correia, Universidade de Brasília

Pós-doutor em Performances Culturais. Doutor pela UFRGS. Mestre em Literatura pela UFSC, Mestre em Educação pela UFSC. Professor Adjunto IV de Filosofia da Educação na UnB/FUP. Ex Professor do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da UnB/PPGCEN e das Performances Culturais UFG. Email: ppetronilio@uol.com.br

Published
2020-12-05
How to Cite
CORREIA, P. P. “Listen, Macho Man”: the po (ethics) crossroads of a bixa preta (black fag). Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 3, n. 6, p. 94-114, 5 Dec. 2020.