Show-Classes as a comic autobiography of Ariano Suassuna

Keywords: show-classes, Ariano Suassuna, autobiography, comicality

Abstract

This article proposes to discuss the so-called “show-classes” of Ariano Suassuna as possible objects of research in Performing Arts. These events were comprised of talks on Philosophy of Art and Popular Brazilian Culture, illustrated -- or not -- by artistic presentations, having as a speaker and creator the referred artist. From the study of three presentations that took place between 2011 and 2013, it was possible to identify the creation of a theatrical environment highlighted by the conception of a character and the adoption of a comic speech based on autobiographical stories. Suassuna acts as a teacher-performer and brings characteristics of contemporary theater to his classes.

Author Biographies

Orleni Torres, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro- UNIRIO

Orleni Cunha Torres é Mestrando do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas (PPGAC) da UNIRIO (2018), Bacharel em Produção Cultural pela UFF (2008), Licenciado em Pedagogia pelo CEDERJ/UNIRIO (2019), com especialização em Artes pela FIJ-RJ (2012).

Elza Maria Ferraz de Andrade, Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) e do Mestrado Profissional em Artes Cênicas (PPGEAC) da UNIRIO

Elza Maria Ferraz de Andrade é Licenciada em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1976), Bacharel em Artes Cênicas (1992), Mestre (1996) e Doutora (2005) em Teatro pela UNIRIO. É professora da Escola de Teatro, do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) e do Mestrado Profissional em Artes Cênicas (PPGEAC) da UNIRIO.  

References

ABUJAMRA, Márcia. A alma, o olho, a voz: as autoperformances de Spalding Gray, São Paulo-SP, Doutorado em Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas, USP, 2015.
ALBERTI, Verena. O riso e o risível. Rio de Janeiro: FGV, 1999.
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 1993.
BENJAMIN, Walter. O narrador, considerações sobre a obra de Nicolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas, v.1. 7 ed. [Trad. Sérgio Paulo Rouanet]. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo – Crítica da violência ética, São Paulo-SP, Autêntica editora, 2015.
CARLSON, Marvin. Performance: uma introdução crítica. Belo Horizonte-MG, Ed. UFMG, 1996.
CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. 9 ed. São Paulo: Global, 2000.
CUNHA, Newton. Dicionário SESC – A linguagem da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2003.
HEDDON, Deirdre. Autobiography and Performance, Nova Iorque, Ed. Palgrave, 2008.
LEITE, Janaína. Autoescrituras performativas: do diário à cena, São Paulo-SP, Perspectiva, 2011.
MICHAELIS. Moderno dicionário da língua portuguesa. São Paulo. Melhoramentos, 1998. 2259 p.
NEWTON JÚNIOR, Carlos. O Circo da Onça Malhada – Iniciação à Obra de Ariano Suassuna. Recife: Artelivro, 2000.
SOLER, Marcelo. Teatro Documentário: a pedagogia da não-ficção. São Paulo: Hucitec, 2010.
SUASSUNA, Ariano. O Teatro, o Circo e Eu. Folha de S. Paulo, 23 out. 1977.
VICTOR, Adriana, LINS, Juliana. Ariano Suassuna: um perfil biográfico. Rio de Janeiro-RJ, Jorge Zahar Ed., 2007.
Published
2021-06-18
How to Cite
TORRES, O.; FERRAZ DE ANDRADE, E. M. Show-Classes as a comic autobiography of Ariano Suassuna. Ephemera - Journal of the Graduate Program in Performing Arts at the Federal University of Ouro Preto, v. 4, n. 7, p. 153-170, 18 Jun. 2021.
Section
Dossiê Arte Indigente - Painéis