Clarice Lispector and the Butoh dance

“I don't know” as a starting point

Keywords: Clarice Lispector, Butoh dance, word, body, incomprehensive

Abstract

This present work aims to build conceptions that are outlined based on Clarice Lispector and the Butoh dance. Relational spheres are sought between Lispector's word and movement, demystifying predictable meanings that would be instilled by intuiting the Claricean saying as a device of dance. Thus, the technical character is redistributed in Butoh, conceiving paths in which movement is interwoven with word.

Author Biographies

Saile Moura Moura Farias, Universidade do Estado de Santa Catarina
Saile Moura Farias é ator, dançarino, pesquisador, performer, oficineiro. Formado em bacharel em Teatro pela Universidade do Estado do Amazonas. Atualmente cursando Mestrado em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina, no Programa de Pós-Graduação em Teatro (PPGT), com a pesquisa Às Noites da Matéria – O Butoh em vias de Clarice, que dá segmento a este presente estudo.
Bianca Scliar Cabral Mancini, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
Bianca Scliar Cabral Mancini é dançarina, atriz, performer, pesquisadora. Professora na Universidade do Estado de Santa Catarina, com ênfase em estudos do corpo, da paisagem, dança e técnicas corporais.

References

ALLIEZ, Éric. Deleuze Filosofia Virtual. Tradução de Heloisa B.S. Rocha – São Paulo: Ed. 34, 1996.
AGAMBEN, Giorgio. O que é contemporâneo? E outros ensaios. – Tradução de Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó, SC: Argos, 2009.
ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. Tradução: Teixeira Coelho. – 3. Ed. – São Paulo: Martins Fontes, 2006. – (Tópicos)
BAIOCCHI, Maura. Butoh: dança veredas d’alma. – São Paulo: Palas Athena, 1995.

DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica. São Paulo: Ed. 34, 1997.
DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. Mil Platôs V. 3. Tradução de Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik, - São Paulo: Editora 34, 2012.
ESPINOZA, Baruch de. ÉTICA. Tradução J. de Carvalho. 3a ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983. Coleção Os Pensadores.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault uma trajetória filosófica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995: p. 231-249.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis, Vozes, 1987.
GUATTARI, Félix. Caosmose: Um novo paradigma estético. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.
LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. Tradução Laymert Garcia dos Santos. São Paulo: n-1 edições, 2015.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
LISPECTOR, Clarice. Água Viva. 1 ed. – Rio de Janeiro: Rocco, 2019.
LISPECTOR, Clarice. A Hora da Estrela: edição com manuscritos e ensaios inéditos. 1 ed. – Rio de Janeiro: Rocco, 2017.
LISPECTOR, Clarice. A maçã no escuro. – Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
LISPECTOR, Clarice. Aprendendo a viver. – Rio de Janeiro: Rocco, 2004.

LISPECTOR, Clarice. Laços de Família: contos. – 23 ed. – Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1990.
MANNING, Erin. O que mais? Interlúdio de “Sempre mais do que um”: a dança da individuação. Tradução de Bianca Scliar. In: Dança, Salvador. 2015: p. 102-111
NÓBREGA, Petrucia Terezinha da. TIBÚRCIO, Larissa Kelly de O. M. A experiência do corpo na dança butô: indicadores para pensar a educação. In: Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, 2004: p. 461-468.
OHNO, Kazuo. TREINO E(M) POEMA. Prefácio Ligia Verdi. Tradução Tae Suzuki. São Paulo: n-1 Edições, 2016.

PERETTA, Éden. O soldado Nu: raízes da dança butô. 1ed – São Paulo: Perspectiva, 2015.

PIERRE, Lévy. O que é Virtual?. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.
SCHECHNER, Richard. O que é Performance?. Tradução de Dandara. In: Revista O Percevejo, 2003: p. 25-50.
PRADO JR, Plínio W. O impronunciável – Notas sobre um fracasso sublime. In: Revista Remate de Males, 1989, p. 21-29.
UNO, Kuniichi. A Gênese de um Corpo desconhecido. Traduzido por Christine Greiner, Ernesto Filho. – São Paulo: n-1, 2012.
UNO, Kuniichi. SANTOS, Laymert Garcia dos. Confrontações. São Paulo: n-1 edições, 2016.
UNO, Kuniichi. Tatsumi Hijikata: Pensar um Corpo esgotado. Traduzido por Christine Greiner, Ernesto Filho. – São Paulo: n-1, 2018
Published
2021-05-31
How to Cite
FARIAS, S. M. M.; MANCINI, B. S. C. Clarice Lispector and the Butoh dance: “I don’t know” as a starting point. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 4, n. 7, p. 72-89, 31 May 2021.
Section
Dossiê Arte Indigente - Painéis