Acting laboratory

on acting in the world

Keywords: theatrical laboratory, acting, co-writing, collaborative processes, practice as research

Abstract

This text, carried out by the board of the newly created “Laboratory of Acting and Practical Knowledge” - (omitted institution to enable blind evaluation), emerged from the exploration of a creative apparatus which produced in turn a performative writing. The authors seek in this case to reflect upon acting in an expanded field, that is, perceiving acting as a territory through which "actions are performed in the world". Inspired by the question "What is the importance of an Acting Laboratory today?", the authors articulate multidisciplinary sources and voices in order to create-imagine-invent-dream of a contemporary notion of theatrical laboratory.

Author Biographies

Lucienne Guedes Fahrer , UNICAMP

Lucienne Guedes Fahrer é Doutora pela USP, dramaturga e atriz fundadora do Teatro da Vertigem, professora do Departamento de Artes Cênicas do Instituto de Artes da UNICAMP. E-mail: lucienne@unicamp.br

Matteo Bonfitto, UNICAMP

Matteo Bonfitto é Ator-performer, diretor, pesquisador PQ 2/CNPq e Professor Titular do Departamento de Artes Cênicas da Unicamp. Diretor artístico do Performa Teatro - Núcleo de Pesquisa e Criação Cênica (www.performateatro.org). E-mail: matteo@unicamp.br .

Melissa da Silva Ferreira, UNICAMP

Melissa da Silva Ferreira é Artista-pesquisadora, pós-doutoranda no Programa de Pós-graduação em Artes da Cena do Instituto de Artes da Unicamp, bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo - FAPESP, processo 2017/11886-0. E-mail: melferreira78@gmail.com .

References

BASARAB, Nicolescu. Peter Brook and Traditional Thought. In: Gurdjieff International Review, v. VI (2), Spring, 2001. Disponível em: <https://www.gurdjieff.org/nicolescu3.htm> Acesso em: 26 jan. 2021.

BASARAB, Nicolescu. Gurdjieff's Philosophy of Nature. 2003. In: Gurdjieff – A Reading Guide (website). Disponível em: <http://www.gurdjieff-bibliography.com/Current/18_nicolescu_g-philos-nat_2004-07-03.pdf> Acesso em: 26 jan. 2021.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

CORREA, Célia Nunes. O barro, o genipapo e o giz no fazer epistemológico de autoria Xakriabá: reativação da memória por uma educação territorializada. 2018. 218 f., il. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Sustentável) Universidade de Brasília, 2018.

DANOWSKI, Déborah, VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Há um mundo por vir? Ensaios sobre os medos e os fins. Desterro [Florianópolis]: Cultura e Barbárie: Instituto Socioambiental, 2014.

DÁRIO JR, Ivan Rubens; DA SILVA, Luciana Ferreira. A escola como experiência: entrevista com Walter Omar Kohan. In: Revista Eletrônica de Educação, v. 12, n. 1, p. 298-304, jan./abr. 2018.

DESIDERI, Valentina; SILVA, Denise Ferreira. Leituras (Po)éticas. In: Cadernos de Subjetividade (Pós-Graduação de Psicologia Clínica PUC-SP), n. 19, 2016. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/cadernossubjetividade/article/view/38145 /25879> Acesso em: 22 jan. 2021.

GUARINO, Raimondo. Il teatro nella storia. Roma-Bari: Editori Laterza, 2005.

KRENAK, Ailton. Ideais para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KOPENAWA, Albert; BRUCE, Davi. A queda do céu: Palavras de um xamã yanomami. 1° ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MOUFFE, Chantal. Agonistics. Thinkink the World Politically. New York: Verso, 2013.

PELBART, Peter Pal. Tempos de Deleuze. In: Agenciamentos Contemporâneos - VII Encontro GT Deleuze e Guattari. Laboratório de Filosofia, Ciências Humanas e Outros Sistemas de Pensamento, UNIMONTES-MG, 2020.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América. In: LANDER, Edgardo. (org.) A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales Editorial, 2005.

SILVA, Denise Ferreira. Perspectivas anos 20. Conversa com Denise Ferreira da Silva. Escola de Comunicação e Artes (ECA), USP. 02 jul. 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=FJ7wf4Gc_y4> Acesso em: 21 jan. 2021.

SILVA, Denise Ferreira. Sobre diferença sem separabilidade. In: Catálogo da 32ª. Bienal de Arte de São Paulo, 2016. Disponível em: <https://issuu.com/amilcarpacker/docs/denise_ferreira_da_silva_?fbclid=IwAR1AJG8KxH-69xQOKtfOnRrv3bJfzomlP0-NuwvlJZTUukjDaGZLZ-3vEN8> Acesso em: 22 jan. 2021.

WHY A THEATER LABORATORY? In: Peripeti: Tidsskrift for Dramaturgiske Studier, n.2, 2004. Disponível em: <http://www.peripeti.dk/pdf/peripeti_2_2004.pdf> Acesso em: 26 jan. 2021.

Published
2021-12-12
How to Cite
GUEDES FAHRER , L.; BONFITTO, M.; DA SILVA FERREIRA, M. Acting laboratory: on acting in the world. Ephemera - Journal of the Graduate Program in Performing Arts at the Federal University of Ouro Preto, v. 4, n. 9, p. 106-126, 12 Dec. 2021.