Who sees who performs?

some notes on festival experiences

Keywords: performance, reception, festivals, Paul Zumthor

Abstract

Based on the notes of the scholar Paul Zumthor (2007), aligned with my experience in performance festivals, the article seeks to debate questions about language and the dimensions of the performance reception. The article draws on the debates held at the festivals “PERFOR [5]” and “PERFOR [6]”, organized by the Brasil Performance Society (BrP).

Author Biography

Thigresa Almeida, UFF

Thigresa Almeida é pessoa não-binária, artista e pesquisadora da performance. Doutoranda em Estudos Contemporâneos das Artes, na Universidade federal Fluminense (UFF). Desenvolve pesquisas sobre as genealogias performance, e as relações [im]possíveis entre ações políticas, dissonância de gênero. Se interessa pela indisciplina e práticas da fuga e devoração. E-mail: a.thigresa@gmail.com .

References

COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2010.

COHEN, Renato. Work in progress na cena contemporânea: criação, encenação e recepção. São Paulo: Perspectiva, 2006

FUSCO, Coco. “Guillhermo Gómez-Peña: el bruja de la frontera”. Máscara, Buenos Aires, v. 1, n. 17-18, p. 103-106, 1994.

GOLDEINSTEIN, Ana Cavalhaes. Persona performática: alteridade e experiência na obra de Renato Cohen. São Paulo: Perspectiva, 2012.

GÓMEZ-PEÑA, Guillermo. “Em defesa da arte da performance”. In. DAWSEY, John; MULLER, Regina; SATIKO, Rose; MONTEIRO, Mariana (Org). Antropologia e performance: ensaios na pedra. São Paulo: Terceiro nome, 2013, p. 442-465.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Estados de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.

JUÁREZ, Antônio. Fisura: documentación fotográfica de performance y arte acción. Cidade do México: Edição do autor, 2012.

ZUMTHOR, Paul. Escritura e nomadismo: entrevistas e ensaios. Cotia: Ateliê editorial, 2005.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção e leitura. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.

Published
2021-12-12
How to Cite
ALMEIDA, T. Who sees who performs? some notes on festival experiences. Ephemera - Journal of the Graduate Program in Performing Arts at the Federal University of Ouro Preto, v. 4, n. 9, p. 166-178, 12 Dec. 2021.