The Body at play on the Street

Keywords: street clown, pantomime, street play, street theater

Abstract

This study sought to connect the experience of two artists, in different times, who found the street as a fundamental space for creative investigation. A mimic and a street clown realize that street play was fundamental for the development of the language they have worked throughout their professional and artistic paths. Therefore, this paper arouses possible reflections, relationships, and questions about the street and its role in performing arts studies.

Author Biographies

Rafael de Barros, USP

Rafael de Barros é Mestrando em Artes Cênicas pela ECA/USP, onde desenvolve pesquisa sobre o Palhaço de Rua Latino-Americano. Integrante do Grupo de Pesquisa CEPECA - Centro de Pesquisa em Experimentação Cênica do Ator da ECA/USP. Fundador do Grupo Exército Contra Nada (2011).

Eduardo Tessari Coutinho, USP

Eduardo Tessari Coutinho é Professor Doutor no Departamento de Artes Cênicas, da (ECA), da Universidade de São Paulo (USP). Fez Pós-Doutorado na Escola Superior de Teatro e Cinema - IPL, Lisboa. Atualmente é coordenador do grupo de pesquisa CEPECA - Centro de Pesquisa em Experimentação Cênica do Ator, do PPGAC da ECA-USP.

References

BARBA, Eugenio. Além das ilhas flutuantes. Trad. Luís Otávio Burnier. Campinas: Hucitec, 1991.

BERTHOLD, Margot. História Mundial do Teatro. (trad.) Maria Paula V. Zurawski, J. Guinsburg. Sérgio Coelho, Clóvis Garcia, São Paulo: Perspectiva, 2001.

BROOK, Peter. A Porta Aberta: reflexões sobre a interpretação e o teatro. Tradução Antonio Mercado – 2ªed. – Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2000.

BURNIER, Luís Otavio. A arte do ator: da técnica à representação. Campinas, São Paulo: Editora da UNICAMP, 2009.

CHACOVACHI, Palhaço. Manual e Guia do Palhaço de Rua. 3ª edição. La Plata: Yanantuoni, Javier Miguel, 2019.

COSTA, Rogério Francisco. Sobre a pesquisa do grupo e a criação do primeiro espetáculo. Núcleo Ás de Paus. Nós Outros. Caminhos Individuais de uma trama coletiva. Londrina: Grafatório, 2020.

DUNKER, Cristian. O Palhaço e o Psicanalista: como escutar os outros pode transformar vidas. Cristian Dunker / Claudio Tebas – São Paulo . Planeta do Brasil, 2019.

FABBRI, Jacques Fabbri e SALLÉE, André – Arte del Clown. Roma: Gremese Editore, 1984.

FREIRE, Paulo. 1921-1997. Pedagogia do Oprimido – 66 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Editora Paz e Tearra, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 66 ed. Rio de Janeiro / São Paulo. Editora Paz e Terra . 2020.

HADDAD, Amir. Arte Pública – transcrição de palestra. II Seminário Nacional de Dramaturgia para o Teatro de Rua. Caderno 2. São Paulo. 2013.

LECOQ, Jacques – Le Théatre Du Geste. Mime et Acteurs. Paris: Bordas, s.d.

MOREIRA, Jussara Trindade. A Contemporaneidade do Teatro de Rua: Potências Musicais da Cena no Espaço Urbano. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro: Rio de Janeiro, 2014.

ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. 2a edição. Porto Alegre: Sulina; Editora UFGRS, 2016.

RODRIGUES, Rosane A. Jogo em Espaço Aberto. In: MOTA, Julia (org.) O Jogo no Psicodrama. São Paulo, Ed. Ágora, 1995.

ROSSENA, Rossana – A Scuola di Mimo. Milano, Editiemme, 1983.

SILVA, Erminia . O circo: sua arte e seus saberes : o circo no Brasil no final do século XIX a meados do XX. Dissertação de Mestrado . UNICAMP Instituto de Filosofia e Ciências Humanas . Campinas . SP . 1996.

TURLE, Licko & TRINDADE, Jussara. Teatro(s) de Rua do Brasil – a luta pelo espaço público. Licko Turle, Jussara Trindade – 1ª ed. São Paulo. Perspectiva, 2016.

Published
2021-10-31
How to Cite
DE BARROS, R.; TESSARI COUTINHO, E. The Body at play on the Street. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 4, n. 8, p. 151-165, 31 Oct. 2021.
Section
Memoriais e Relatos de experiência