The encounter with the cockroach
a liminal spectacle
Abstract
This article proposes a study of the play Paixão segundo GH, an adaptation of Clarice Lispector's novel by Fauzi Arap, performed by Mariana Lima and directed by Enrique Diaz. We propose a systemic point of view to analyse the performative aspects engendered by the encounter between the character GH and a cockroach.
Downloads
References
ABIRACHED, Robert. La crise du personnage dans le théâtre moderne. Paris: Éditions Gallimard, 1994.
AUMONT, Jacques. A Imagem. Tradução de Estela dos Santos Abreu e Cláudio César Santoro. Campinas, São Paulo: Papirus, 1993.
BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. La construction sociale de la réalité. Paris: Librairie des Méridiens, Klincksieck, 1986.
BERTALANFFY, Von L. Théorie générale des systèmes. Paris: Dunod, 1973.
BUTLER, Judith. Le récit de soi. Traduit de l’anglais par Bruno Ambroise et Valérie Aucouturier. Presses Universitaires de France. Paris: Presses universitaires de France, 2007.
CHIROLLET, Jean-Claude. La question du détail et l’art fractal (à bâtons rompus avec Carlos Ginzburg). Paris: l’Harmattan, 2011.
CHIROLLET, Jean-Claude. Art Fractaliste: la complexité du regard. Paris: l’Harmattan, 2005.
CHAMBERLAND, Roger. L'expérience du chaos et la pragmatique du corps. In: HÉBERT, Dans Chantal. PERELLI-CONTOS, Irène (dir.). In: Théâtre, multidisciplinarité et multiculturalisme. Québec: Nuit blanche, 1997.
DELEUZE, Gilles. Différence et répétition. Paris: Presses universitaires de France, 1968.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mille plateaux. Capitalisme et schizophrénie. Paris: Éditions de Minuit, 1980.
DELEUZE, Gilles. A dobra – Leibniz e o Barroco. Campinas, SP: Papirus, 1991.
DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: Logique de La Sensation. Paris: Éditions du Seuil, 2002.
DESPRET, Vinciane. Autobiographie d’un poulpe: et autres récits d’anticipation. Mondes sauvages. Arles: Actes Sud, 2021.
DOMINGUES, Ivan. O fio e a trama: reflexões sobre o tempo e a história. São Paulo: Iluminuras; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.
DURAND, Daniel. La Systémique. Paris: Presses universitaires de France, 2013.
FÉRAL, Josette. Entre performance et théâtralité: Le théâtre performatif. Théâtre/Public, L’avant-garde américaine et l’Europe. I. performance, n. 190, 2008.
HARAWAY, Donna J. Vivre avec le trouble. Trad. Vivien García. Vaulx-en-Velin: les Éditions des mondes à faire, 2020.
HÉBERT, Chantal; PERELLI-CONTOS, Irène. La Face cachée du théâtre de l’image. Paris: L‘Harmattan, 2001.
HUTCHEON, Linda. Narcissistic Narrative: the Metafictional Paradox. New York: Routledge, 1984.
LISPECTOR, Clarice. A Paixão segundo G.H. Rio de janeiro: Editora do autor, 1964.
MANDELBROT, Benoit. Les Objets fractals: forme, hasard et dimension. Paris: Flammarion, 1975.
MANZO, Lícia. Era uma vez: eu – a não ficção na obra de Clarice Lispector. Curitiba: Secretaria de Estado da Cultura: Xerox do Brasil, 1997.
ROMAN, Matilde. Art vidéo et mise en scène de soi. L'Harmattan, 2008.
PAVIS, Patrice. Le Théatre au Croisement des Cultures. Paris: Corti, 1990.
SARRAZAC, Jean-Pierre. O Futuro do drama. Porto: Campo das letras-Editores, S.A., 2002.
SCHECHNER, Richard. Performance Theory. London: Routledge, 2005.
SOUSA, Carlos Mendes de. Clarice Lispector: figuras da escrita. São Paulo: Instituto Moreira Sales, 2011.
TAYLOR, Charles. Les sources du moi: la formation de l’identité moderne. Paris: Editions du Seuil, 1998.
Copyright (c) 2023 Marcilene Lopes de Moura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O/As autore/as mantêm os direitos autorais sobre os documentos publicados pelo periódico e cedem ao periódico o direito de publicação dos textos e de seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e de seus metadados.
O documento publicado será distribuído nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados.