"The woman and the drain"

body, death, madness, vomit, excretions and deliriums

Keywords: videoperformance, criticism, woman, madness, death

Abstract

The article analyzes the medium-length film “A Mulher e o Ralo”, produced during the Covid-19 pandemic, addressing themes such as death, madness and the degradation of affections. The work reflects on the emotional impact of the pandemic period, using a visceral aesthetic to portray the destruction of bodies and the fragmentation of subjectivities. Exploring the collapse between life and art, the film mixes video and photo-performance, creating a choreographic and poetic narrative about the female psyche and its relationship with the body in crisis. The analysis methodology is based on the performance theories of Stella Fisher and Eleonora Fabião, André Lepecki's concept of phantasmagoria, Antonin Artaud's aesthetics of cruelty and Michel Foucault's historical-cultural understanding of madness. The article examines how these theoretical references help to understand the process of deconstruction and reconstruction of bodies and affections throughout the film's four scenes. Each scene, with its independent aesthetic, reflects a unique poetic and visual invention, linked to the larger narrative of fragmentation, excretion and madness. The analysis also focuses on the artistic experimentation that emerged from the need to adapt scenic practices to audiovisual, breaking boundaries between physical and virtual presence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heleniara Amorim Moura, IFMG Campus Ouro Branco/UFSJ-PPGAC

Doutora em Estudos Literários pela UFMG (2015). Mestre em Letras pela UFSJ (2007). Graduada em Letras pela UFSJ (2003). Professora de Literatura nos cursos integrados no Instituto Federal de Minas Gerais (Campus Ouro Branco). Atua como professora no Programa de Mestrado em Artes Cênicas (PPGAC/UFSJ) na linha de pesquisa "Cultura, Política e Memória". Desde 2001 é pesquisadora no estudo dos acervos teatrais e biografias. O estudo da produção literária e teatral contemporânea de autoria feminina tem sido tema de sua pesquisa. Em 2023, passou a integrar o GPAC (Grupo de Pesquisas em Artes Cênicas) da UFSJ.

Marina Freire Brandt, UFOP - Universidade Federal de Ouro Preto

Bacharel em Psicologia pela UFMG (2009) e Artes Cênicas ênfase em interpretação pela UFOP (2024). Mestranda em Artes Cênicas na linha de pesquisa Processos e Poéticas da Cena Contemporânea pelo PPGAC UFOP. Pesquisa principal na temática do corpo em cena, dramaturgia a partir de imagens e a dança Butô. Integra o coletivo Anticorpos - Investigações em Dança desde 2019, criando obras artísticas na interface entre corpo, dança, performatividade e linguagem audiovisual.

References

A MULHER e o ralo. Produção: Camila Nogueira. [S. l.]: TRÍADE ARTE COLETIVA, 13 jan. 2021. 1 vídeo (20:04min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-nq_9cWrk2A&rco=1. Acesso em: 23 fev. 2025.

ARTAUD, Antonin. O teatro e a Ciência. In: VIRMAUX, Alain. Artaud e o Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2000.

ARTAUD, Antonin. Carta aos Médicos-Chefes dos Manicômios. In: Escritos de Antonin Artaud. Tradução de Cláudio Willer. Porto Alegre: L&PM Editora, 1983.

FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Revista Sala Preta, São Paulo, nº 8, p. 235-246,2008. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57373. Acesso em: 23 fev. 2025.

FABIÃO, Eleonora. Programa performativo: o corpo em experiência. ILINX Revista do Lume, Campinas, n. 4, p. 01-11, 2013. Disponível em: https://orion.nics.unicamp.br/index.php/lume/article/view/276 . Acesso em: 23 fev. 2025.

FISCHER, Stela. Por que fazemos performance e ativismo feminista?, Revista Arte da Cena, Goiânia, v. 3, n. 1, p. 08-20, 2017. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/artce/article/view/46166 . Acesso em: 23 fev. 2025.

FOUCAULT, Michel. Sexualidade e Solidão. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos, volume V: ética, sexualidade, política. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012. p. 91-101.

FOUCAULT, Michel. História da Loucura: na idade clássica. São Paulo: Perspectiva, 2014.

LEPECKI, A. Planos de composição. In: GREINER, C.; SANTO, C. E; SOBRAL, S. (org.). Cartografia: Rumos Itaú Cultural Dança, 2009-2010. São Paulo: Rumos Itaú Cultural, 2012. p. 13-22.

LIMA, Daniela. Corpo-vetor e corpo-utópico. N-1 edições, [s. l.], 2020. Disponível em: https://www.academia.edu/43221793/Corpo_vetor_e_corpo_ut%C3%B3pico . Acesso em: 32 fev. 2025.

MOURA, Heleniara Amorim. A mulher e o ralo. In: MARTINS, Oswaldo (org.). Clube dos mestres, aprendizes e curiosos. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora Texto Território, 2023, p. 53-55.

PINHO, Armando F.; OLIVEIRA, João Manuel. O olhar político feminista na performance artística autobiográfica. Ex aequo, n. 27, p.56-76, 2013. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-55602013000100005. Acesso em: 23 fev. 2025.

Published
2025-02-10
How to Cite
AMORIM MOURA, H.; BRANDT, M. F. "The woman and the drain": body, death, madness, vomit, excretions and deliriums. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 8, n. 14, 10 Feb. 2025.