From giro to gira

Embodied poetics and pedagogies

Keywords: decolonial epistemologies, relational aesthetics, engaged pedagogy, theater pedagogies

Abstract

Creating relational and engaged, embodied poetics and pedagogies in the field of theater
became a (self)provocation of the author, faced with the conjunctural demands of a fractured world
in the period that encompasses the pandemic that affected the world since 2020 to the times in search
of overcoming its effects. It is recognized as an urgency, in the most diverse educational and creative
contexts, to think and invent collective strategies, at the level of action, that consider the transformations
in ways of living, the ways in which relationships have been constructed and the demand for subversion
of dominant, hegemonic ways of thinking and creating, of producing knowledge. Thus, this study
composes a cartography that, in an autoethnographic approach, maps out some principles and procedures
that cross the author’s path in order to investigate and create poetics and theatrical pedagogies crossed
by dissident arrangements, des and decolonial (Walsh, 2017) compositions and creative and pedagogical
processes. Approaches present in concepts such as “corazonar” (Santos, 2021), “giro” and “gira” (Rufino,
2021), to think about other epistemologies, and the thinking around an “engaged pedagogy” (hooks,
2017) are articulated in the author’s proposal, as an artist-teacher-researcher, in favor of relational and
contextualized experiences, given the emergence of other practices and other modes of coexistence and
creation, in art and in life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vinícius da Silva Lírio, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professor Adjunto da Faculdade de Educação, da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte-MG-Brasil, atuando nos cursos de Licenciatura em Teatro, Pedagogia e no Mestrado Profissional Educação e Docência (Promestre). É licenciado em Teatro e Doutor e Mestre em Artes Cênicas, pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Além disso, é encenador, ator e performer.

References

AGAMBEM, Giorgio. O que é o contemporâneo e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.

BHABHA, Homi. O terceiro espaço. Entrevista conduzida por Jonathan Rutherford. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 24, IPHAN, 1996, p. 35-41.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

FABIÃO, Eleonora. Performance, Teatro e Ensino: Poéticas e Políticas da Interdisciplinaridade. In: FLORETINO, A.; TELLES, N. (org.). Cartografia do ensino de Teatro. Uberlândia: EDUFU, 2009, p. 61-72.

FABIÃO, Eleonora. Programa performativo: o corpo-em-experiência. Revista do LUME, n. 4, p. 1-11, dez. 2013. Disponível em: https://orion.nics.unicamp.br/index.php/lume/article/view/276. Acesso em: 13 maio 2024.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da Memória: o reinado do rosário do jatobá. São Paulo: Perspectiva, 1997.

NARDIM, Thaise. As Atividades de Allan Kaprow: artes de agir, obras de viver. Revista-Valise, Porto Alegre, v. 1, n. 1, ano 1, p. 105-117, jul. 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/RevistaValise/article/download/19892/12804.%20Acedido%20em%2018.08.2016/0. Acesso em: 30 jan. 2025.

OYĚWÙMÍ, Oyèrónkẹ́. A invenção das mulheres: construindo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

RUFINO, Luiz. Vence-demanda: educação e descolonização. Rio de Janeiro: Mórula, 2021.

SANTOS, Boaventura de Souza. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

VIANNA, Klaus. A dança. São Paulo: Summus, 2005.

WALSH, Catherine (ed.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. v. 1. Quito-Equador: Abya Yala, 2017.

Published
2025-06-05
How to Cite
DA SILVA LÍRIO, V. From giro to gira: Embodied poetics and pedagogies . Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 8, n. 15, 5 Jun. 2025.