The Experimental Theater of SESC
Art, Politics, and Resistance in the Heart of the Amazon
Abstract
T his study investigates artistic practices in Manaus, focusing on the Experimental Theater of SESC Theater (TESC), a group active from 1968 to 2016 that stood out for its innovative theatrical project and its ability to navigate different political periods, achieving national recognition. This research introduces the theme by essential—yet still scarce—readings on theatrical production in Manaus and examines plays staged by TESC up to the mid-2000s, enabling readers to understand the group’s trajectory of resistance. Grounded in cultural and theatrical studies, this research employs oral history as a central methodological tool, complemented by historical documents, performance records, and publications by the group. This approach expands the dialogue with northern Brazilian authors such as Márcio Souza, Selda Vale, and Ediney Azancoth, whose works are essential to understand the cultural and political context of TESC. This study shows how TESC used the stage as a space for resistance and expression during the years of repression under the military dictatorship and throughout the redemocratization period of Brazil, facing cultural challenges that are specific to the Amazon. By fostering a critical and pioneering perspective on local historical processes, the group established itself as a transformative force whose impact extended beyond regional borders. This research also highlights the importance of retrieving and valuing the artistic contributions of northern Brazil, which are often overlooked in national theater historiography. It thus underscores the necessity of democratizing and enriching Brazilian theater historiography by incorporating the voices and experiences of groups such as TESC. In doing so, this study addresses historiographical gaps and offers new perspectives on the role of theater as a tool for cultural resistance, contributing to the preservation of the’ theatrical memory of Manaus and the appreciation of the ’Brazilian cultural diversity.Downloads
References
ANDRADE, Oswald de. Manifesto Antropófago. São Paulo: Revista de Antropofagia, 1928.
ARISTÓTELES. Poética. Tradução de Eudoro de Souza. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2017.
BRAZ, Márcio. Apêndice A - Entrevista com Márcio Braz. Manaus, 06 de fevereiro. In: Leão, Howardinne. O Teatro Experimental do SESC como urgência política levada à cena: (1968-1982) e (2003-2016). 2020. Dissertação (Mestrado em Teoria e Prática do Teatro) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-04032021-161619/en.php. Acesso em: 16 abr. 2025.
BENJAMIN, Walter. Teses sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BLOCH, Marc. Apologia da história: ou O ofício de historiador. Prefácio Jacques Legoff. Apresentação de Lília Moritz Schwarcz. Tradução de André Telles. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BURKE, Peter. Variedades de história cultural. Tradução de Alda Porto. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
COSTA, Selda Vale da; AZANCOTH, Ediney. TESC nos bastidores da lenda. Manaus: Editora Valer, 2009.
FILGUEIRAS, Aldísio. Em busca da linguagem perdida. A Tribuna Universitária, Manaus, mai./jun. 1972. Arquivo pessoal de Aldísio Filgueiras.
FILGUEIRAS, Aldísio. Apêndice A - Entrevista com Aldísio Filgueiras, Manaus, 11 de janeiro de 2019. In: Leão, Howardinne. O Teatro Experimental do SESC como urgência política levada à cena: (1968-1982) e (2003-2016). 2020. Dissertação (Mestrado em Teoria e Prática do Teatro) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020. DOI:10.11606/D.27.2020.tde-04032021-161619. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-04032021-161619/en.php. Acesso em: 16 abr. 2025.
GUSMÃO, Omar. A paixão de Ajuricaba: Suprindo a carência da cena teatral, A Crítica, Manaus, 2003.
HUR, Domenico Unhg. Memória e tempo em Deleuze: multiplicidade e produção. Athenea Digital: Ensayos, Barcelona, v. 13, n. 2, jul. 2013. Disponível em: https://atheneadigital.net/article/view/v13-n2-hur/1088-pdf-pt?locale=it_IT . Acesso em: 29 ago. 2024.
LUÍZ, Macksen. Amazônia, mitos e folias, Jornal do Brasil, Rio de Janeiro. Arquivo pessoal de Otoni Mesquita.
MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. 6. ed. São Paulo: Global editora, 2004.
MATE, Alexandre; LONDERO, Elen; CABRAL, Ivam; AQUILES, Márcio. Teatro de Grupo em Tempos de Ressignificação: criações coletivas, sentidos e manifestações cênicas no Estado de São Paulo. São Paulo: Lúcias, 2023.
MENÃO, Nielson. Apêndice A - Entrevista com Nielson Menão, 18 de junho de 2020. In: Leão, Howardinne. O Teatro Experimental do SESC como urgência política levada à cena: (1968-1982) e (2003-2016). 2020. Dissertação (Mestrado em Teoria e Prática do Teatro) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020. doi:10.11606/D.27.2020.tde-04032021-161619. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-04032021-161619/en.php. Acesso em: 16 abr. 2025.
MENDONÇA, Rosiel; BORGES, Jony Clay. Nonato Tavares, um homem de teatro. Manaus: Editora Valer, 2018.
MENEZES, Carla. Apêndice A - Entrevista com Carla Menezes. Manaus, 09 de fevereiro de 2019. In: Leão, Howardinne. O Teatro Experimental do SESC como urgência política levada à cena: (1968-1982) e (2003-2016). 2020. Dissertação (Mestrado em Teoria e Prática do Teatro) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020. doi:10.11606/D.27.2020.tde-04032021-161619. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-04032021-161619/en.php.
Acesso em: 16 abr. 2025.
MICHALSKI, Yan. Em Manaus, um fechamento incompreensível. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 1982.
MICHILES, Carlos. Ensaio TESC: Cacos dos sonhos que nos cortam até hoje. Manaus: documento de registro do ensaio datilografado em 10 fev. 1979. [cedido gentilmente pelo autor].
PRADO, Décio de Almeida. O teatro brasileiro moderno. São Paulo: Perspectiva, 1996.
SEBE, José Carlos. Manual de História Oral. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2005.
SOUZA, Márcio. A Expressão Amazonense: Do colonialismo ao neocolonialismo. São Paulo: Alfa Ômega, 1978.
SOUZA, Márcio. Breve história da Amazônia: do período pré-colombiano aos desafios do século XXI. Rio de Janeiro: Record, 2009.
SOUZA, Márcio. O palco verde. Rio Comprido: Marco Zero, 1984.
Copyright (c) 2025 Howardinne Leão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O/As autore/as mantêm os direitos autorais sobre os documentos publicados pelo periódico e cedem ao periódico o direito de publicação dos textos e de seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e de seus metadados.
O documento publicado será distribuído nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados.