Praxis as developed by some Latin American collectives

group theater as an aesthetic-political tactic of resistance

Keywords: group theater, dramaturgies, collective-collaborative production, epic theater, popular theater

Abstract

This  essay  focuses  on  the  characteristic  praxis  of  group  theater  considering  the  works,  creation  processes  and  forms  of  organization  of  some  collectives  as  aesthetic-political  tactics  for  confronting  so-called  dictatorial  cultures.  When  seeking  to  identify  the  roots  of  this  type  of  organization and theatrical production, diverse ramifications are found, involving territorialities and common elements, such as the need to develop theatrical practices that promote dialogues, debates, reflections and social transformations. Aiming to break with the business and marketing options of art, collectives were formed with proposals for horizontal relationships around experimentation with creative procedures, theatrical forms and how to share productions and gauge public reception. One of the founding elements in this process is the development of epic forms related to the framework of dialectical epic theater. This epistemology encompasses historical subjects, social contradictions, as well as subjectivities, crossed by the geographical, historical, cultural, social and subjective crossroads that define territories. From the conception of the show as an aesthetic-historical-social experiment, in contexts considered dictatorial, the aim is to explain the ways in which some Latin American theater  groups  face  times  of  oppression.  To  this  end,  the  so-called  collective-collaborative  forms  of production are reaffirmed as alternatives to the hegemonic capitalist mode of production. The study contemplates some roots of group theater; the concept of dramatics, the forms of collective-collaborative  organization  of  theatrical  work  and  epic  theater  as  a  way  of  confronting  dictatorial  contexts  in  the  work  of  the  groups  Teatro  El  Galpón  from  Montevideo,  Uruguay,  and  Coletivo  Dolores Boca Aberta Mecatrônica de Artes from São Paulo, Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Simone Carleto Fontes, Instituto de Artes da Unesp

Professora Colaboradora no Programa de Pós-Gradução no Instituto de Artes de São Paulo, Departamento de Artes, São Paulo, São Paulo, Brasil.

References

ABREU, Luís Alberto de. A restauração da narrativa. In: NICOLETE, Adélia. Luís Alberto de Abreu: um teatro de pesquisa. São Paulo: Perspectiva, 2011.

ANAS, Miquitas, Coras e Outras Mulheres. Coletivo Dolores Boca Aberta Mecatrônica de Artes, São Paulo: 2023.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BONILLA PICADO, María. El Teatro Latinoamericano: en busca de su identidad cultural. San José: Cultur Art, 1988.

BÓRIS não está pronto. São Paulo: Coletivo Dolores Boca Aberta Mecatrônica de Artes, 2023.

BRECHT, Bertolt. Estudos sobre teatro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.

DOMÍNGUEZ, Carlos María. Dura, fuerte y alocada: la historia del Teatro El Galpón. Montevidéu: Banda Oriental, 2020.

MATE, Alexandre. Realinhamentos na história do teatro: o sujeito histórico teatro de grupo como espaço para a criação partilhada. Rebento, Revista de artes do espetáculo, São Paulo, n. 5, jul., 2015.

MIRZA, Roger. Crisis de la dramaturgia y las prácticas escénicas en la contemporaneidad. Montevideo: Universidad de la República, 2017.

MIRZA, Roger; REMEDI, Gustavo. La dictadura contra las tablas: teatro uruguayo e historia reciente. Montevideo: Biblioteca Nacional, 2009.

PISCATOR, Erwin. Teatro político. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

PROYETO Galeano, Latinoamericano. Teatro El Galpón, Uruguay: 2019

RIZK, Beatriz J. El Nuevo Teatro Latinoamericano: una lectura histórica. Minneapolis: Prisma Institute, 1987.

RIZK, Beatriz J. Teatro Latino Americano: incursões históricas e teóricas das últimas décadas a partir da contemporaneidade. Percevejo online, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: https://seer.unirio.br/opercevejoonline/article/view/6494/5804. Acesso em: 10 mar. 2025.

PERSICHETTI, Alejandro. Proyeto Galeano, Latinoamericano. Teatro El Galpón, Montevideo, Uruguay, 2019. Disponível em: https://www.teatroelgalpon.org.uy/galeano-sube-a-escena-para-salvar-la-memoria-latinoamericana-y-abrir-ojos/. Acesso em: 28 mar. 2025.

SAN Vicente. Intérpretes: Fernando Brant e Milton Nascimento. In: Clube da Esquina. São Bernardo do Campo: EMI-Odeon, 1972.

Published
2025-03-28
How to Cite
CARLETO FONTES, S. Praxis as developed by some Latin American collectives: group theater as an aesthetic-political tactic of resistance. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 8, n. 14, 28 Mar. 2025.