Acting classroom and the Grotowskian notion of contact

connecting with life flows in a neoliberal world

Keywords: contact, perception, teaching-learning processes, art and neoliberalism, Grotowski

Abstract

In this essay, we seek to reflect on how, in ‘collaborative work over time’, certain traditions of theatre are able to invite us to experience other ways of living, distinct from those - neoliberal ones - that are making us sick. This reflection is developed through the presentation of some research developed in the acting classroom and laboratories, with an emphasis on the Grotowskian notion of 'contact'. This notion, experienced as a 'practiced word' and investigated and (re)invented in teaching/learning processes, offers a kind of antidote to the 'neoliberal individual way of being', enabling the reestablishment of ties and the embodied experience of ways of co-living, coexistence, and co-particip-a(c)tion in the flows of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatiana Motta Lima, UNIRIO

Professora Associada: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, CLA, Escola de Teatro, Departamento de Interpretação, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

References

COCCIA, Emanuele. A vida das plantas: uma metafísica da mistura. Florianópolis: Editora Cultura e Barbárie, 2018.

FLASZEN, Ludwik & POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969. São Paulo: Fondazione Pontedera Teatro/ Edições SESCSP/ Perspectiva, 2007.

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1987.

GROTOWSKI, Jerzy. 'Jour saint' et autres textes. Paris: Gallimard, 1973.

GROTOWSKI, Jerzy. Testi (1954-1998). Oltre il teatro. v. 3 (1970-1984). La Casa Usher: Firenze/Lucca, 2016.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do Cansaço. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.

KRENAK, Ailton. Ideias para Adiar o Fim do Mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KRENAK, Ailton. Futuro Ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

MOTTA LIMA, Tatiana. Uma corrida tal que somos capazes de olhar calmamente em volta, PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, v. 8, n. 15, maio 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15616 . Acesso em: 26 set. 2024.

MOTTA LIMA, Tatiana. Palavras Praticadas: o percurso artístico de Jerzy Grotowski, 1959-1974. Perspectiva, São Paulo, 2012.

NOVARINA, Valère. Carta aos Atores e para Louis de Funès. Rio de Janeiro: 7Letras, 1999.

QUILICI, Cassiano. O Ator-Performer e as Poéticas da Transformação de si. AnnaBlume, 2019.

Published
2024-10-17
How to Cite
MOTTA LIMA, T. Acting classroom and the Grotowskian notion of contact: connecting with life flows in a neoliberal world. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 7, n. 13, 17 Oct. 2024.