To save the beasts

La Bête and Brazil eight years later

Keywords: contemporary art, art criticism, new right, Critical Theory, psychoanalysis

Abstract

This article revisits Wagner Schwartz’s performance La Bête eight years after the outbreak of its controversy in 2017, analyzing its procedural structure in the light of the critical fortune accumulated during this period, as well as taking into account the autobiographical novel written by the artist and released in 2023. Throughout the critical analysis, it will be revealed how its three basic procedures – interruption, suspension and transformation – can serve as models for thinking about the country and its socio-political conflicts, but also the very status of the contemporary work of art in the face of the current impasses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Freire Guerra, UFBA

Doutorando em Artes Cênicas no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil.

References

ADORNO, T. W. Teoria estética. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 2011.

AGAMBEN, G. Estâncias: A palavra e o fantasma na cultura ocidental. Tradução de Selvino José Assmann. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.

AGAMBEN, G . O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Tradução de Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009.

BRUM, E. Fui morto na internet como se fosse um zumbi da série The Walking Dead. El País, São Paulo, fev. 2018. Seção Opinião. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2018/02/12/opinion/1518444964_080093.html . Acesso em: 03 fev. 2023.

BUCCI, E. A superindústria do imaginário: como o capital transformou o olhar em trabalho e se apropriou de tudo que é visível. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

CLARK, L. The relational object. Acervo digital do Portal Lygia Clark: São Paulo, 1978. Disponível em: https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/4800/the-relactional-object . Acesso em: 20 set. 2024.

GATTI, L. Constelações: crítica e verdade em Benjamin e Adorno. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

LACAN, J. O Seminário, livro 4: a relação de objeto. Tradução de Dulce Duque Estrada. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.

LACAN, J. Escritos. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

LACAN, J. O Seminário, livro 6: o desejo e sua interpretação. Tradução de Claudia Berliner. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.

LEPECKI, A. Exhausting dance: performance and the politics of movement. New York: Routledge, 2006.

MARCONDES, R. A violência de um gesto: contribuições benjaminianas para a arte da performance. Dissonância: Revista de Teoria Crítica, Campinas, p. 01-32, 2021. Disponível em: https://ojs.ifch.unicamp.br/index.php/teoriacritica/article/view/4107/3373 . Acesso em: 05 nov. 2024.

NUNES, R. Do transe à vertigem: ensaios sobre bolsonarismo e um mundo em transição. São Paulo: Ubu Editora, 2022.

PEDROSA, M. Obra crítica, vol. 1: das tendências sociais da arte à natureza afetiva da forma (1927 a 1951). São Paulo: Companhia das Letras, 2023.

SAFATLE, V. A paixão do negativo: Lacan e a dialética. São Paulo: Editora Unesp, 2006.

SCHWARTZ, W. A nudez da cópia imperfeita. São Paulo: Editora Nós, 2023. Disponível em: https://www.wagnerschwartz.com/ . Acesso em: 14 abr. 2025.

Published
2025-03-24
How to Cite
FREIRE GUERRA, D. To save the beasts: La Bête and Brazil eight years later. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 8, n. 15, 24 Mar. 2025.