Incendiary Puppets

Reflections on the Artistic Trajectory of the Pigmalião Escultura que Mexe

Keywords: puppet theater, political aspects, theatrical aesthetics, Pigmalião Escultura que Mexe

Abstract

This article discusses the trajectory of the group Pigmalião Escultura que Mexe, reflecting on their theatrical practice and recognizing ways in which animated forms have become visibility tools, opening spaces for political reflection in their performances. The text focuses on identifying the group’s main characteristics and recalling aspects of its history, seeking perpendicular points between the motivations of their social context and the content of the works adapted to the stage. The article incorporates elements of participatory research, using observation and documentary analysis as instruments, along with bibliographic consultation, to outline a reflection on their 18 years of collective work grounded in an active dialogue between art, philosophy, and politics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariliz Regina Schrickte, Autônoma

PhD in Performing Arts: Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Design e Moda, Florianópolis, Santa Catarina, Brazil.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BARTHES, Roland. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I. 3 ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987. p. 222-232.

CANTON, Katia. Narrativas Enviesadas. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

CARREIRA, André. Teatro de grupo e a noção de coletivo criativo. In: ANAIS DO VI CONGRESSO DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS, 2010, São Paulo. Anais eletrônicos [...]. São Paulo: [s. n.], 2010, p. 1–5. Disponível em: http://portalabrace.org/vicongresso/historia/Andre%20Carreira%20Abrace%202010.pdf. Acesso em 27 mai. 2023.

COELHO, Renato. Aprovação do marco temporal prejudica tanto direitos dos povos indígenas quanto proteção do meio ambiente no Brasil, diz pesquisadora da Unesp. Bauru, 2023. Disponível em: https://jornal.unesp.br/2023/06/01/aprovacao-do-marco-temporal-prejudica-tanto-direitos-dos-povos-indigenas-quanto-protecao-do-meio-ambiente-no-brasil/ . Acesso em: 01 abr. 2025.

DUFRENNE, Mikel. Estética e Filosofia. 3 ed. São Paulo: Perspectiva, 2002.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

JIMÉNEZ, Carla. Menina de 10 anos violentada faz aborto legal, sob alarde de conservadores à porta do hospital. El País Brasil, São Paulo, 2020. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2020-08-16/menina-de-10-anos-violentada-fara-aborto-legal-sob-alarde-de-conservadores-a-porta-do-hospital.html . Acesso em: 01 abr. 2025.

JURKOWSKI, Henryk. Métamorphoses. Charleville-Mézières: Éditions Institut International de la Marionnette, 2000.

LEHMANN, H. Teatro Pós-Dramático. São Paulo: Cosac Naify, 1999.

LISBOA, Vinicius. Bolsonaro diz ter firmado compromisso em defesa da família. Agência Brasil, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/politica/noticia/2018-10/bolsonaro-diz-ter-firmado-compromisso-em-defesa-da-familia . Acesso em: 01 abr. 2025.

LUZ, Sergio Ruiz; CAMPOS, João Pedroso. Em inversão de papéis, Moro se torna alvo de investigações do STF e da PF. Veja, São Paulo, 2023. Disponível em: https://veja.abril.com.br/politica/em-inversao-de-papeis-moro-se-torna-alvo-de-investigacoes-do-stf-e-da-pf . Acesso em: 01 abr. 2025.


MENCARELLI, Fernando. Teatro em Minas Gerais. [S.l]: [s. n.], 2016. Disponível em: https://www2.sesc.com.br/wps/wcm/connect/94759f7d-8a73-405a-b1e4-2577b6835642/Teatro+em+Minas+Gerais-+Fernando+Antonio+Mencarelli.pdf?MOD=AJPERES&CONVERT_TO=url&CACHEID=94759f7d-8a73-405a-b1e4-2577b6835642 Acesso em: 27 mai. 2023.

PIGMALIÃO escultura que mexe. Belo Horizonte, 2025. Disponível em: www.pigmaliao.com. Acesso em: 01 abr. 2025.

RANCIÈRE, Jacques. A Partilha do Sensível: estética e política. São Paulo: Ed. 34, 2005.

RYNGAERT, Jean Pierre. Ler o Teatro Contemporâneo. São Paulo: Martin Fontes, 1998.

SETE perguntas e respostas sobre a Operação Carne Fraca. Exame/Agência Brasil, São Paulo, 2017. Disponível em: https://exame.com/brasil/sete-perguntas-e-respostas-sobre-a-operacao-carne-fraca/. Acesso em: 01 abr. 2025.

SILVA, Leandro Alves da. O que pode um boneco? O Teatro de Bonecos como uma arte relacional e política. Móin-Móin, Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 22, p. 077-093, 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/2595034702222020077. Acesso em: 20 maio. 2023.

Trompe l’oeil. In: Enciclopédia Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2025. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo5358/trompe-l-oeil . Acesso em: 01 abr. 2025.
Published
2025-05-06
How to Cite
SCHRICKTE, M. R. Incendiary Puppets: Reflections on the Artistic Trajectory of the Pigmalião Escultura que Mexe. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 8, n. 14, 6 May 2025.