Rocío Jurado, a very brief insurgent scene

write gestures so that the memory of an underground country comes to the surface and retouches its resistance

Resumen

This article is a gesture written to make untold stories emerge, it is a dedication to artists, concert halls, and LGBTQIAPN+ saunas in Minas Gerais. After a 40-year career, in 2018, dragging performer José Alberto In Concert (1952-2023) achieved his youthful dream: to debut on a theater stage. Under the direction of Fabrício Trindade (1988-), Zé, at 66 years old, exposed himself by acting in the very brief insurgent scene Para Rocío Jurado.

Biografía del autor/a

Fabrício Trindade, Universidade de São Paulo

Performing Arts Artist who acts, directs, and writes. He is a postdoctoral researcher at the Departamento de Artes Cênicas of the Escola de Comunicações e Artes at Universidade de São Paulo. He holds a PhD in Performing Arts from Escola de Belas Artes at Universidade Federal de Minas Gerais. He got his master’s degree in Literary Studies with a focus on Modern and Contemporary Literatures in a research line in Literature, other Arts and Media from Faculdade de Letras at Universidade Federal de Minas Gerais. He got a teacher’s degree in Theater from the Escola de Belas Artes at UFMG. Trindade is also a substitute professor in the field of Arts, specialized in Theater, and teaches courses including Performance and Acting Lab at the Departamento de Artes Cênicas in the Instituto de Artes in the campus located in São Paulo of the Universidade Estadual Paulista (UNESP). Since 2018 he has been collaborating as a professor and advisor in the artistic processes at the Teatro Universitário/UFMG. He coordinates the Grupo de Investigação e Reflexão em Arte, do Produção e Memória Projeto de Extensão do Teatro Universitário (GIRA) at UFMG. He is a member of the Laboratório de Estudos do Corpo nas Artes da Cena (LECAC) at EBA/UFMG, coordinated by professor Mônica Ribeiro, a member of the Núcleo de Estudos em Letras e Artes Performáticas (NELAP), at FALE/UFMG coordinated by Professor Sara Rojo, and a member of the Mayombe Grupo de Teatro in which he develops scenic works related to many different artistic fields. He was also a member of the Grupo Oficcina Multimédia from 2007 to 2014, in which he worked as director, actor, producer and body trainer.

Citas

ALVERGA, Alex Polari de. Inventário de Cicatrizes. Rio de Janeiro: Teatro Ruth Escobar/Comitê Brasileiro pela Anistia, 1978. 58 p.

BENJAMIN, W. Obras Escolhidas. Magia, técnica e Política. São Paulo: Brasiliense, 1987.

FREITAS, Arthur. Arte de Guerrilha: vanguarda e conceitualismo no Brasil. São Paulo: Editora EDUSP, 2013.

FUNARI, Pedro Paulo A. Considerações em torno das ‘Teses sobre filosofia da História’ de Walter Benjamin. Revista Crítica Marxista, n.03, p. 45-53, 1996.

GREEN, James N. O grupo somos, a esquerda e a resistência à ditadura. In: GREEN, James N.; QUINALHA, Renan. Ditadura e homossexualidade: repressão, resistência e a busca da verdade. São Carlos: EdUFSCAR, 2014, p. 177-201.

KUMPERA, Juliana Aleksandra Martucci. Resistências lésbicas à Ditadura Militar no Brasil: imprensa, ativismo e a redemocratização. In: HISTÓRIA E DEMOCRACIA: PRECISAMOS FALAR SOBRE ISSO, XXIV. Encontro Estadual da ANPUH/SP. São Paulo: Universidade Federal de São Paulo/UNIFESP/ Campus Guarulhos, 3 a 6 de setembro de 2018.

LE PARC, Julio. Guerrilha Cultural. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília. Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

LYNCH, David. Em águas profundas: criatividade e meditação. Tradução de Márcia Frasão. Rio de Janeiro: Gryphus, 2008.

PEREIRA, Fabrício Trindade. Las Yeguas del Apocalipsis, Oficcina Multimédia, Yuyachkani — corpos sudacas. 2023. 432 f. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2023.

PIGNATARI, Décio. Teoria da guerrilha artística. São Paulo: Correio da Manhã, 1967.

PUCHEU, Alberto. Mais que o cotidiano. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2013.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. Estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: Ed. 34, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. The Politics of Aesthetics. The Distribution of the Sensible. Edited and translated by Gabriel Rockhill. New York: Continuum International Publishing Group, 2004.

ROJO, Sara. Teatro latino-americano em diálogo. Belo Horizonte: Javali, 2016. 232 p.

REIS, Daniel Aarão. Aproximações, contrastes e contradições entre paradigmas de mudança social: os cinquenta anos de 1968. In: REIS, Daniel Aarão et al. 1968: reflexos e reflexões. São Paulo: Edições Sesc, 2018, p. 15-31.

SILVA, Natanael de Freitas. Ditadura civil-militar no Brasil e a ordem de gênero: masculinidades e feminilidades vigiadas. Revista Mosaico, Rio de Janeiro, v. 7, n. 11, p. 65-83, 2016.

TEMPORADA de caça. Rita Moreira. [S. l.: s. n.], 1988. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=rjan_Yd0C5g. Acesso em: 22 jan. 2024.

TRINDADE, Fabrício; IN CONCERT, José Alberto. Para Rocío Jurado — Brevíssimos fragmentos em alguns minutos. Em Tese, Belo Horizonte, v. 24, n. 1, p. 460-476, Jan.-abr., 2018. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/emtese/article/view/14938. Acesso em: 08 set. 2023.

VENTURA, Zuenir. Teimando em não sair de cena. In: REIS, Daniel Aarão et al. 1968: reflexos e reflexões. São Paulo: Edições Sesc, 2018, p. 11-15.
Publicado
2024-05-10
Cómo citar
TRINDADE, F. Rocío Jurado, a very brief insurgent scene: write gestures so that the memory of an underground country comes to the surface and retouches its resistance. Ephemera - Revista del Programa de Posgrado en Artes Escénicas de la Universidad Federal de Ouro Preto, v. 7, n. 12, 10 may 2024.