Old expectations, new challenges
the crisis of teaching authority in the theatrical training field
Resumen
The article reflects on the impacts of the crisis of authority in the theatrical training field, using Hannah Arendt's theorizations on the phenomenon of authority and her studies on modernity. After more than fifty years since the philosopher’s considerations on the crisis of authority in the educational field, contemporary events, such as the expansion of access to information through digital channels and the appreciation of the diversity of perspectives promoted by identity agendas, add new and important layers of complexity to this debate. The theatrical training field, in turn, is not immune to the effects of this wider political crisis, since it permeates all spheres of human life. Although this article does not claim to offer immediate answers or solutions to the multiple challenges that affect the daily life of teachers, it does contextualize some of the crossroads to which the pedagogical field is subjected, especially with regard to higher education. Faced with the situation that has arisen, the text resorts to dialogue with the philosophy of education to understand the theatrical pedagogical experience, arguing in favor of adopting a critical stance in relation to beliefs and assumptions that are sometimes considered untouchable in theater pedagogy, and the importance of re-evaluating the maintenance of recurring expectations imposed on theatrical pedagogical practice.
Descargas
Citas
ALMEIDA, S. Prefácio da Edição Brasileira. In: HAIDER, A. Armadilha da Identidade: raça e classe nos dias de hoje. Tradução de Leo Vinicius Liberato. São Paulo: Veneta, 2019.
ALMUDRAS, B. K. Parece revolução, mas é só neoliberalismo: o professor universitário em meio às cruzadas autoritárias da direita e da esquerda. Piauí, São Paulo, edição 172, jan. 2021a. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/materia/parece-revolucao-mas-e-so-neoliberalismo/ . Acesso em: 14 abr. 2021.
ALMUDRAS, B. K. Pós-verdade e carteiradas de identidade: condenações e condescendências na universidade pública. Piauí, São Paulo, edição 175, abr. 2021b. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/materia/pos-verdade-e-carteiradas-de-identidade/ . Acesso em: 21 maio 2021.
BRAYNER, F. H. A. “Paulofreireanismo”: instituindo uma teologia laica? Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 70, p. 851-872, jul./set. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782017227042 . Acesso em: 25 ago. 2021.
AQUINO, J. G. Instantâneos da escola contemporânea. Campinas: Papirus, 2007.
AQUINO, J. G. Da autoridade pedagógica à amizade intelectual: uma plataforma para o éthos docente. São Paulo: Cortez, 2014.
AQUINO, J. G. O mau encontro entre a escola e humanismo. In: SILVIO GALLO, S. (org.). A escola: uma questão pública. São Paulo: Parábola, 2020. p. 193-210.
ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. 7. ed. Tradução de Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2014.
ARENDT, H. Crises da República. 3. ed. Tradução de José Volkmann. São Paulo: Perspectiva, 2017.
BARROS, C. R. Movimentos ‘identitários’ querem conquistar coisas, não cancelar pessoas. Folha de S. Paulo, São Paulo, 30 set. 2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/colunas/celso-rocha-de-barros/2023/09/movimentos-identitarios-querem-conquistar-coisas-nao-cancelar-pessoas.shtml . Acesso em: 3 out. 2023.
CABRAL, G. P. Educação na e para a democracia no Brasil: considerações a partir de j. Dewey e j. Habermas. Educação & Sociedade [on-line], v. 37, n. 136, p. 873-889, jul./set., 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016153431 . Acesso em: 14 fev. 2022.
CARVALHO, J. S. F. Educação, uma herança sem testamento: diálogos com o pensamento de Hannah Arendt. São Paulo: Perspectiva, FAPESP: 2017.
DESGRANGES, F. Pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Editora Hucitec: Edições Mandacaru, 2006.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GOMES, W. A universidade e o tribunal identitário. Folha de S. Paulo, São Paulo, 26 set. 2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/colunas/wilson-gomes/2023/09/a-universidade-e-o-tribunal-identitario.shtml . Acesso em: 24 set. 2023.
ICLE, G. Da Pedagogia do Ator à Pedagogia Teatral: verdade, urgência, movimento. O Percevejo Online, [s. l.], v. 1, n. 2, 2009. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/opercevejoonline/article/view/525 . Acesso em: 2 nov. 2021.
ICLE, G. Pedagogia Teatral como cuidado de si. São Paulo: Editora Hucitec, 2010.
LEITE, M. D. C. Autoridade na pedagogia do teatro: tradição e renovação no campo formativo teatral. 2024. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2024.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Paris, 1948.
PUPO, M. L. de S. B. Para Alimentar o Desejo de Teatro. São Paulo: Hucitec, 2015.
PUPO, M. L. de S. B. Abraçar e ser abraçado. In: DESGRANGES, F. Pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Editora Hucitec: Edições Mandacaru, 2006.
RENAUT, A. O fim da autoridade. Lisboa: Instituto Piaget, 2004.
TOLEDO, D. et al. Uma visão nebulosa e conservadora. Piauí, São Paulo, edição 174, mar. 2021. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/materia/uma-visao-nebulosa-e-conservadora/ . Acesso em: 14 abr. 2021.
Derechos de autor 2024 Martha Dias da Cruz Leite
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.
O/As autore/as mantêm os direitos autorais sobre os documentos publicados pelo periódico e cedem ao periódico o direito de publicação dos textos e de seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e de seus metadados.
O documento publicado será distribuído nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados.