Rrrrraça Cabaret, Olodum Theater Group
poetics of the crossroads (Exu)
Resumen
This text, part of a larger study, offers reflections on the creative process of the show Rrrrraça Cabaret (1997) by Olodum Theater Group — SSA, and the construction on the mechanism of laughter (humor, irony, and comedy) as a mechanism to face racism. Its critical-methodological approach is based on the critique of the creative process (Salles), and its foundation includes participant testimonies (1997), decolonial thought (Quijano), Afrocentricity theory (Asante), Black theater (Bakary Traoré), and African worldview (Eduardo Oliveira). Its reflections culminate in the assertion that anti-racist laughter is constructed via crossroads (Exu) that are reified in actors’ bodies — body-laughter-Black corporeality — and that, via laughter, which operates and disseminates racism, that this regime is also transgressed following Black-referenced actions, for, by materializing itself in the corporeality of the actors as a space-time of intersection, racist and anti-racist laughter coexist, enabling clash, intervention, insurgency, and its resignification — which this study has called decolonial laughter.
Descargas
Citas
ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade: a teoria da mudança social. Tradução de Ana Monteiro Ferreira. Philadelphia Editora Afrocentricity, 2003.
ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade como Crítica do Paradigma Hegemônico Ocidental: introdução a uma Ideia. Tradução de Renato Noguera, Marcelo J. D. Moraes e Aline Carmo. Ensaios Filosóficos, [s. l. ], v. XIV, dez. 2016. Disponível em: https://www.ensaiosfilosoficos.com.br/#edicoes. Acesso em: 08 out. 2025.
CHACRA, Sandra. Natureza e sentido da improvisação teatral. São Paulo: Perspectiva, 2020.
FRANTZ, Fanon. Pele negra, máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2020.
hooks, bell. Olhares negros: raça e representação. Tradução de Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2019.
OLIVEIRA, Eduardo David de. Cosmovisão Africana no Brasil: elementos para uma filosofia afrodescendente. Curitiba: Editora Gráfica Popular, 2006.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.) A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanaBuenos Aires: Clacso, 2005. p. 227-278.
SALLES, Almeida Cecília. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Intermeios, 2011.
SALLES, Almeida Cecília. Processos de criação em grupo: diálogos. São Paulo: Estações das Cores, 2021.
SMUTS, J. C. Holism and evolution. New York: The Gestalt Journal Press, 1996.
SANTOS, Antônio Bispo dos (Nêgo Bispo). As fronteiras entre o saber orgânico e o saber sintético. In: OLIVA, Anderson Ribeiro; CHAVES, Marjorie Nogueira; FILICE, Renísia Cristina Garcia; NASCIMENTO, Wanderson Flor do. Tecendo redes antirracistas: Áfricas, Brasis, Portugal. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
TRAORÉ, Bakary. The black african Theatre and its sociais functions. Translated and with a preface by Dapo Adelugba. Nigéria: Ibadan University Press, 1972.
Derechos de autor 2025 Gildete Paulo Rocha

Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.
O/As autore/as mantêm os direitos autorais sobre os documentos publicados pelo periódico e cedem ao periódico o direito de publicação dos textos e de seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e de seus metadados.
O documento publicado será distribuído nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados.
