The option for documentation

or the forces that move us to the field of documentary theater

  • Marcelo Soler Universidade de São Paulo

Resumo

This paper problematizes the intentionality of documenting oneself as the driving force behind the processes in documentary theater, without, however, limiting this basis as defining or classificatory. For this purpose, elements of film history and theory are resumed to expand concepts and examples of staging illustrate the discussion.

Biografia do Autor

Marcelo Soler, Universidade de São Paulo

Marcelo Soler is a PhD and holds a master’s degree both in Performing Arts from the Escola de Comunicação e Artes at Universidade de São Paulo. Currently works at the Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) at ECA / USP and he is a director and a playwright at Cia Teatro Documentário.

Referências

ALZUGARAY, Paula. O Artista como Documentarista. 2008. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.

BERMAN, Marshall. Modernidade: Ontem, Hoje e Amanhã. In: BERMAN, Marshall. Tudo o que é Sólido Desmancha no Ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

CANTON, Katia. Espaço e Lugar. São Paulo: Editora WMF/Martins fontes, 2009.

CESARINO COSTA, Flávia. O Primeiro Cinema. São Paulo: Scritta, 2005.

DA-RIN, Silvio. Espelho Partido – tradição e transformação do documentário. São Paulo: Azougue Editora, 2008.

FRANCO, Marília. A Natureza Pedagógica das Linguagens Audiovisuais. In: FALCÃO, Antônio Rebouças; BRUZZO Cristina (coord.). Coletânea Lições com Cinema. São Paulo: FDE, 1993.


HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. São Paulo: Centauro Editora, 2006.

LEHMANN, Hans-Thies. O teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

MARX, Karl. Manuscritos Econômicos e Filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2005.

NICHOLS, Bill. Introdução ao Documentário. Campinas: Papirus Editora, 2005.

PISCATOR, Erwin. Teatro Político. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1968.

SIBILIA, P. O show do Eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.

SOLER, Marcelo. Teatro Documentário: a pedagogia da não ficção. São Paulo: Editora Hucitec, 2010.

TELLES, N. Grupo Yuyachkani: pedagogia e memória. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 17, p. 143-149, 2018. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102172011143. Acesso em: 15 mar. 2024.
Publicado
2024-05-10
Como Citar
SOLER, M. The option for documentation: or the forces that move us to the field of documentary theater. Ephemera - Revista do Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 7, n. 12, 10 maio 2024.