Documentary theater

in search of its historical matrices and theoretical foundations

Resumo

In this article, the author explores the historical matrices and foundations of documentary theater, starting from the artistic manifestations of agitation and propaganda, known as agitprop in the context of the Russian-Soviet revolution and the works of Erwin Piscator at the beginning of the 20th century. Highlighting the relationships between art and revolution that existed in the period and their reverberations in Brazil, manifested in the theater of Augusto Boal among others.

Biografia do Autor

Ana Carolina Angrisani Fiorentino Nanci, Unesp

Theater Educator, active in different theater collectives of the historical subject theater group from São Paulo. Member of the CNPq research group: Epic-popular praxis in critical perspectives: documentation of theatrical experiments, coordinated by professor Dr. Alexandre Luiz Mate. PhD student and Master at the PPGA of the Unesp Institute of Arts – Capes-DS Scholarship. Postgraduate in Theater Directing and graduated in Performing Arts from Faculdade Paulista de Artes. Actress trained at Teatro Escola Célia Helena.

Referências

ASSIS, Chico de. Teatro Seleto de Chico de Assis. Volume 2. Rio de Janeiro: Fundação Nacional das Artes, 2014.

CINEMA novo. Direção de Eryk Rocha. Brasil: Coqueirão Pictures e Aruac Films em coprodução com Canal Brasil e FM Produções, 2016. 1 vídeo ( 92 min).

COSTA, Iná Camargo. Agitprop e Teatro do Oprimido, Instituto Augusto Boal, Rio de Janeiro. 15 mar. 2017. Disponível em: file:///C:/Users/Ana%20Carolina/Documents/A%20MESTRADO%20UNESP/Projeto/Org%20textos%202021/Qualifica%C3%A7%C3%A3o/Augusto%20Boal.html . Acesso em: 03 set. 2021.

COSTA, Iná Camargo. O repertório formal do Agitprop. Rebento – Revista de Artes do Espetáculo, São Paulo, n. 3, mar. 2012.

COSTA, Iná Camargo. Teatro na luta de classes. In: COSTA, Iná Camargo. Nem uma Lágrima: Teatro épico em Perspectiva Dialética. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

COSTA, Iná Camargo. Palestra sobre o ensaio O Autor como Produtor. São Paulo: Humanitas, 2008.

DREWS, Wolfgang. Documento Histórico-Documento Atual (prefácio). In: PISCATOR, Erwin. Teatro Político. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

GARCIA, Silvana. Teatro da Militância: a intenção do popular no engajamento político. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.

LEVIN, Nirce. Mural Mulher, Nyrce Levin, [S. l.]. Disponível em: http://nyrcelevin.com.br/mulher-mulher/. Acesso em: 14 fev. 2022.

MOSTAÇO, Edélcio. Teatro e política: Arena, Oficina e Opinião. 2. ed. São Paulo: Annablume, 2016.

NAPOLITANO, Marcos. Arte e revolução: entre o artesanato dos sonhos e a engenharia das almas (1917-1968). Revista de Sociologia e Política, [S. l.], n. 8, p. 7-20, 1997. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/rsp/article/view/39315/24134 . Acesso em: 20 mar. 2024.

PISCATOR, Erwin. Teatro Político. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1968.

VIANNA FILHO, Oduvaldo. Rasga Coração. Coleção Oduvaldo Vianna Filho. v. 19. Disponível em: http://joinville.ifsc.edu.br/~luciana.cesconetto/Textos%20teatrais/Vianinha%20-%20Rasga%20Cora%C3%A7%C3%A3o.pdf . Acesso em: 14 fev. 2022.

VIEIRA, César. Em busca de um teatro popular. 5. ed. São Paulo: Teatro União e Olho Vivo, 2015.
Publicado
2024-05-10
Como Citar
NANCI, A. C. A. F. Documentary theater: in search of its historical matrices and theoretical foundations. Ephemera - Revista do Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 7, n. 12, 10 maio 2024.