Improvisation and Knowledge of axé

Altemar Di Monteiro interviews Gustavo Melo Cerqueira

Resumo

This interview aims to explore, based on a Black perspective, the intersections between improvisation, theater pedagogy, and axé knowledge based on a dialogue between Altemar Di Monteiro and Gustavo Melo Cerqueira. The interview, conducted in May 2025, belongs to ongoing research for the book “Jogo Negro no Mundo” (Black Game in the World). An in-depth conversation between two Black professor-researchers (marked by critical reciprocity and the sharing of academic experiences) was adopted as the methodology. As a result, this text explains the importance of body repertoires and memory in educational processes, defending improvisation as Black intelligence constructed in relation to diasporic knowledge. The notion of spiral pedagogy, inspired by Makota Valdina and experiences in terreiros, articulated the idea of an education as axé centered on the vital force, the ethics of choice, and student autonomy. Such pedagogies should not be reduced to content topics, but rather understood as ways of existing and learning, calling for a commitment to other forms of presence and thought at the university.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Gustavo Melo Cerqueira, UNIRIO

Professor at the Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Escola de Teatro, Departamento de Ensino do Teatro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.

Altemar Gomes Monteiro, UFMG

Professor of Teatro at the Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil.

Referências

ALEXANDER, M. J. Pedagogies of Crossing: Meditations on Feminism, Sexual Politics, Memory, and the Sacred, 1a. ed. Durham: Duke University Press Books, 2006.

BARBOSA, F. J. Dudu Iwoye: entre candomblé e teatro: a cenicidade do axé. Olhares, 9(1), 20–30, 2023.

BOAL, A. A estética do oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.

FU-KIAU, K. K. B. African Cosmology of the Bantu-Kongo: Principles of Life & Living: Principles of Life and Living, 2a ed.. Athelia Henrietta Pr: N.Y, 2001.

GILROY, P. O atlântico negro: modernidade e dupla consciência. Moreira. São Paulo: Ed. 34, 2001.

GLISSANT, É. Poética da relação. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

GORDON, E. W. Cultural Identity and Behavioral Change. Law Review, v. 47, issue 2, 1997. Disponível em: https://scholarlycommons.law.case.edu/caselrev/vol47/iss2/6. Acesso em: 10 nov. 2025.

hooks, b. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade.Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2017.

LEWIS, G.E. Improvised Music after 1950: Afrological and Eurological Perspectives. Black Music Research Journal, v. 22, 2002.

MACHADO, V. Pele da Cor da Noite. 2a ed. Salvador: EDUFBA, 2013.

MARTINS, L. M. Afrografias da Memória: o reinado do rosário do jatobá. São Paulo: Perspectiva, 1997.

MARTINS, L. M. Performances do tempo espiralar: Poéticas do corpo-tela. 1a ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

OLIVEIRA, Á. S. N. e. “Jogando com a Instabilidade”: Mulheres negras re-imaginando equilíbrio na dança. In: CONRADO, Amélia Vitória de Souza; ALCÂNTARA, Celina Nunes de; FERRAZ, Fernando Marques Camargo; PAIXÃO, Maria de Lourdes Barros da (org.). Dança e diáspora negra poéticas políticas, modos de saber e epistemes outras. Salvador: ANDA Editora, 2020. p. 195 - 211.

PETIT, S. H. Pretagogia: Pertencimento, Corpo-Dança Afroancestral e Tradição Oral Contribuições do Legado Africano para a Implementação da Lei n2 10.639/03. Fortaleza: EdUECE, 2015.

RUFINO, L. Pedagogia das Encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.

VERGÈS, F. Decolonizar o museu: Programa de desordem absoluta. São Paulo: Ubu Editora, 2023.

Publicado
2025-12-06
Como Citar
MELO CERQUEIRA, G.; MONTEIRO, A. G. Improvisation and Knowledge of axé : Altemar Di Monteiro interviews Gustavo Melo Cerqueira. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 8, n. 16, 6 dez. 2025.