Adaptations on virtualities of the double in theatre
from digital double to digital self
Abstract
This article departs from Antonin Artaud’s concept of Virtuality since his theory of Double in Theatre to reflect on the poetics of contemporary intermedia performance. From this approach, I review the concept of Digital Double thought by Steve Dixon to interpret the universe of digital performance. Finally, I come to what I conceive as Digital Self, a concept that interrogates from a practice-based research on how we produce presence in performances where the e Double is both as subject and synthetic images of the Self.
Downloads
References
locomotion photographs. China: Taschen, 2014.
ARTAUD, Antonin. O Teatro e o seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
CHAPPLE, Freda. KATTENBELT, Chiel. Intermediality in theatre and performance. IRTF/FIRT. Amsterdam, 2006.
DIXON, Steve. Uncanny Interactions. Performance Research: A Journal of the Performing Arts. Publication details, including instructions for authors and subscription information available at: http://www.tandfonline.com/loi/rprs20. Published online: 16 Feb 2011.
DIXON, Steve. Digital performance: A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation. Cambridge: The MIT Press, 2007.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estética de lo performativo. Madrid: Abada Editores, 2011.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença: o que o sentido não pode transmitir. Rio de Janeiro: Editora PUC RIO, 2010.
KICKHOFEL, Eduardo Henrique Peiruque. A ciência de Leonardo da Vinci: notas para uma interpretação de seus estudos anatômicos. In Scientia Studia: revista Latino-Americana de Filosofia e História da Ciência. Revista do Departamento de Filosofia, FFLCH - USP. São Paulo, v. 09. jun. 2011.
SALTER, Chris. Entangled: technology and the transformation of performance. London: The MIT Press, 2010.
SCHERCHNER, Richard. Performance Studies: an introduction. Routledge: UK, 2006.
Copyright (c) 2019 https://www.periodicos.ufop.br/pp/index.php/ephemera/information/sampleCopyrightWording
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O/As autore/as mantêm os direitos autorais sobre os documentos publicados pelo periódico e cedem ao periódico o direito de publicação dos textos e de seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e de seus metadados.
O documento publicado será distribuído nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados.