The propositions of Antonin Artaud on stage

a differentiated body in performance

Keywords: differentiated bodies, performance, Antonin Artaud

Abstract

This paper discusses the performances (DES)VITRUVIANDO (2014), Sanguis (2014) and Reliquiarium experientiis (2014) and brings questions about the differentiated body in scene and life, mainly from the cautious process of anthropophagic appropriation of the ideas of art and the life of the French artist Antonin Artaud. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe Henrique Monteiro Oliveira, Pós-doc USP

Felipe Henrique Monteiro Oliveira é Performer. Pós-doutorado em andamento no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade de São Paulo (USP), sob a supervisão da Profª. Drª. Elisabeth Silva Lopes, com bolsa pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Doutor em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia e Mestre em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. E-mail: fhmoal@hotmail.com .

References

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

CARLSON, Marvin. Performance: uma introdução crítica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

COELHO, Teixeira. Moderno pós moderno: modos & versões. São Paulo: Iluminuras, 2011.

COHEN, Renato. Performance como Linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2009.

DERRIDA, Jacques. Escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva, 2014.

GROTOWSKI, Jerzy. Em Busca de um Teatro Pobre. São Paulo: Civilização Brasileira, 1992.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

LOTRINGER, Sylvère. Contemplar o sofrimento. In: OLIVEIRA, Felipe Henrique Monteiro; SALLES, Nara (organizadores). Corpos Diferenciados em Performance. São Paulo: Fonte Editorial, 2018.

MÈREDIEU, Florence de. No Limiar do Corpo. Metamorfoses e Linhas de Fuga: De Antonin Artaud às Expressões Contemporâneas. In: OLIVEIRA, Felipe Henrique Monteiro; SALLES, Nara (organizadores). Corpos Diferenciados em Performance. São Paulo: Fonte Editorial, 2018.

OLIVEIRA, Felipe Henrique Monteiro. Corpos diferenciados: a criação da performance "Kahlo em mim eu e(m) Kahlo". Maceió: EDUFAL, 2013.

VIRMAUX, Alain. Artaud e o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2009.

Published
2019-12-24
How to Cite
MONTEIRO OLIVEIRA, F. H. The propositions of Antonin Artaud on stage: a differentiated body in performance. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 2, n. 3, p. 142-156, 24 Dec. 2019.
Section
Reverberações / Reverberations