Writing and body in Antonin Artaud

Keywords: body, Antonin Artaud, subject, self-writing

Abstract

This paper seeks to understand how the constitution of the subject occurs through Artaud’s letter to Wladimir Porché, dated February 4, 1948. In this letter, Artaud expresses his discontentment against the censorship suffered by his radiophonic piece To end the judgment of god. From the analyses of the contents of this letter, the author discusses how in Artaud the constitution of the subject goes necessarily through the notion of body. Unlike what Foucault presents about ascetics, who sought in their writings a kind of escape from bad thoughts by eliminating them through writing, Artaud takes writing as a place to problematize the notion of body and, consequently, of thought, to reach the most diverse modes of judgments that operate in the constitution of ordinary bodies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelise Lima de Assis, UNEB
Marcelise Lima de Assis é doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural do Departamento de Linguística, Literatura e Artes da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). 

References

ARTAUD, Antonin. O Teatro e seu Duplo. Trad. Teixeira Coelho. São. Paulo: Max Limonad, 1984.

ARTAUD, Antonin. Para acabar com o juízo de Deus (1947). In: WILLER, C. (tradução, seleção e notas). Escritos de Antonin Artaud. Porto Alegre: L&PM, 1983.

ARTAUD, Antonin. Œuvres. Paris: Gallimard, 2004.

DRUMMOND, Washington. Sacrifício das formas: da estética ao sujeito. In: Revista Ideação, n, 31, Jan./jun. Feira de Santana/BA: UEFS, 2015.

FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Passagens, 1992.

KIFFER, Ana. Carta-prefácio. In: ARTAUD, Antonin. A perda se si: cartas de Antonin Artaud. Org. Ana Kiffer; Trad. Ana Kiffer; Mariana Patrício Fernandes. Rio de Janeiro: Rocco, 2017. pp. 7-20. (col. Marginália).

KIFFER, Ana. (org.). Um só ou vários corpos? In: Sobre o corpo. Rio de Janeiro: 7Letras, 2016.

KIFFER, Ana. [Ensaio] Correspondência fabulatória – entre Ana K. e A. Artaud. In: Revista Vazantes - UFC. Vol. 01, n 01. 2018, pp.105-116.

QUILICI, Cassiano Sydow. O treinamento do ator/performer e a “inquietude de si” In: Anais do V Congresso da ABRACE, ISSN 2176-9516, v. 9, n. 1 (2008). Disponível em <https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/ issue/view/75/showToc >. Acesso em 06 março 2020.

SARDINHA, Diogo. Três corpos: Artaud, Foucault, Deleuze. In: Revista doispontos: Revista do Departamento de Filosofia da Universidade Federal do Paraná, v. 14, n. 1, 2017. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/ doispontos/article/view/56547/34031>. Acesso em 06 março 2020.

UNO, Kuniichi. A gênese de um corpo desconhecido. Tradução de Christine Greiner com colaboração de Ernesto Filho e Fernanda Rachel; prefácio de Christine Greiner. São Paulo: n-1 edições, 2012.

Published
2020-05-01
How to Cite
LIMA DE ASSIS, M. Writing and body in Antonin Artaud. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 3, n. 4, p. 184-195, 1 May 2020.
Section
Reverberações / Reverberations