Decolonial Pedagogies from bodies and poetry

creation of biogeographic dramaturgies in basic education in Brazil

Keywords: decolonial pedagogy, Pedagogy of the Oppressed, Theater of the Oppressed, theatrical dramaturgy, scenic bodies

Abstract

This work concerns a praxis that seeks the correlation of decolonial thought with the Pedagogy of the Oppressed and the Theater of the Oppressed, enabling the development of a different epistemic proposal, through mediation, of Theater teaching in Basic Education, from artistic-pedagogical biogeographical doings (BESSA-OLIVEIRA, 2016). The dialogues among the epistemologies and studies of Miller (2005), Boal (1980), Freire (2020) and Mignolo (2008) are here made in a decolonial approach in order to collaborate to the construction of practices of the performing arts for the classroom.

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Author Biographies

Vitória Pavan, UEMS

Vitória Pavan é graduada em Artes Cênicas e mestranda no Mestrado Profissional em Educação da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Membra do Grupo de Pesquisa NAV(r)E – Núcleo de Artes Visuais em (re)Verificações Epistemológicas. 

Marcos Antônio Bessa-Oliveira, UEMS

Marcos Antônio Bessa-Oliveira é docente dos cursos de Licenciatura em Artes Cênicas, Dança e Teatro e do Mestrado Profissional em Educação – PROFEDUC /UEMS. Pós-doutor em Estudos de Linguagens (FAALC/UFMS) e Doutor em Artes Visuais (UNICAMP). Coordenador do grupo NAV(r)E – Núcleo de Artes Visuais em (re)Verificações Epistemológicas – UEMS/CNPq.

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Published
2022-07-29
How to Cite
PAVAN, V.; BESSA-OLIVEIRA, M. A. Decolonial Pedagogies from bodies and poetry: creation of biogeographic dramaturgies in basic education in Brazil. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 5, n. 10, p. 156-180, 29 Jul. 2022.