The Bumba meu boi of Maranhão

from tradition to contemporary stages in São Luís

Keywords: Bumba meu boi, contemporary theater, tradition, Maranhão culture

Abstract

The article examines the presence of “Bumba meu boi” in contemporary theater in Maranhão. The monologue “O Miolo da Estória” by Lauande Aires is used as the subject of analysis, along with interviews with the artist. The results highlight the importance of the dialogue between tradition and innovation in the contemporary cultural production of Maranhão. The traditional festivity is renewed and acquires new meanings through theater.

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Author Biographies

Raylson Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO - UNIRIO

Aluno bolsista Capes de doutorado da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestre em Teatro pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Graduado em Teatro pela UFMA. Especialização em Arte, Mídia e Educação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA). 

Tania Ribeiro, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Professora assistente III da Universidade Federal do Maranhão. Doutora em Arte, junto ao Programa de Pós- Graduação em Arte da UnB. Mestre em Ciências Sociais. Graduada em Educação Artística/ Artes Cênicas pela Universidade Federal de Santa Maria (1995). 

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Published
2023-12-11
How to Cite
DA CONCEIÇÃO, R. S.; COSTA RIBEIRO, T. C. The Bumba meu boi of Maranhão: from tradition to contemporary stages in São Luís. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 6, n. 11, 11 Dec. 2023.