Reports with shoal
three passionate interspecies mergings
Abstract
Three reports of experiences of Somatics and dance with fish, two of them in the company of my neurodivergent son Lucio Di Franco, at the sea in Porto da Barra, Salvador BA, Brazil, between November 2022 and April 2023. Most of the records were initially recorded in audio format soon after the merging experiences, and shared in groups of education, research and extension, such as at the performance Speechless Place (A-FETO Dance Theater Collective, 2022) and the performative lecture Movement and Aquatic States (Weaving event, organized by Ana Pais and Daniela Guimarães, 2023).
Downloads
References
BHABHA, K. H. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 2005.
COHEN, Bonnie Bainbridge. Opening and Strengthening Our Heart through the Consciousness of Embodiment: A Body-Mind Centering® Approach through Movement, Touch, and Cellular Consciousness. 2021 Spring Series, 06 a 24 de Maio, 2021. Disponível em: https:// bonniebainbridgecohen.com/ .
DOUD, Elizabeth. The Mermaid Tear Factory: Ecoperformance, climate emergencies and artivism of the sea. In: FERNANDES, C.; SANTANA, I.; SEBIANE, L. (org). Somática, Performance e Novas Mídias. Salvador: EDUFBA, 2022, p. 321-339.
DUBRO, Peggy P.; LAPIERRE, David P. Elegant Empowerment: Evolution of Consciousness. Colmenar, Malaga, Espanha: Platinum Pub, 2022.
FERNANDES, Ciane. No movimento das marés: Somática, Imersão como Pesquisa e criação em dança. In: FERNANDES, C.; SANTANA, I.; SEBIANE, L. (org). Somática, Performance e Novas Mídias. Salvador: EDUFBA, 2022, p. 303-320.
FERNANDES, C. et al. Lugar sem Fala. Release. In: XII MOSTRA DE PERFORMANCE DA GALERIA CAÑIZARES, Salvador, BA, 2022.
HARAWAY, Donna J. Quando as Espécies se Encontram. Tradução de Juliana Fausto. São Paulo: Ubu Editora, 2022.
HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Tradução Mariza Corrêa. Cadernos Pagu, n. 5, p. 7-42, 1995. Disponível em: http://www.pagu.unicamp.br/sites/www.ifch.unicamp.br.pagu/files/pagu05.02.pdf. Acesso em: 05 mar. 2019.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: Palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
LABAN, Rudolf. The Language of Movement: A Guidebook to Choreutics. Boston: Plays, 1974.
NAGATOMO, Shigenori. Attunement through the Body. New York: State University of New York, 1992.
PIZARRO, Diego. Anatomia Corpoética em (de)composições: três corpus de práxis somática em dança. 2020. 446 fls. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Teatro / Escola de Dança, Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.
POLLACK, Gerald. The fourth phase of water: Beyond solid, liquid, and vapor. Springfield: Ebner & Sons, 2014.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Grupo Editorial Letramento, 2017.
SARABHAI, Mrinalini. Understanding Bharata Natyam. Darpana Academy of Performing Arts, 1981.
Copyright (c) 2023 Ciane Fernandes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O/As autore/as mantêm os direitos autorais sobre os documentos publicados pelo periódico e cedem ao periódico o direito de publicação dos textos e de seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e de seus metadados.
O documento publicado será distribuído nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados.