Collectors and diplomats

clues about the creation of the sounds of De perto uma pedra e DeBanda

Keywords: non-humans, sounds, contemporary scene

Abstract

The article deals with the creation of sounds in performances. The objective is to present aspects of the work of João Bento and César Lignelli in the compositions De perto uma pedra (2018) and DeBanda (2019). As a strategy for the development of the objective, the terms Collector and Diplomat were used, respectively in the perspectives of Benjamin (2007) and Latour (2004), as well as the search for answers to a dilemma investigated with the exhibition of the work of these artists.

Author Biographies

Guilherme Mayer, Universidade de Brasília

Doutorando em Processos Composicionais para Cena pelo Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas (PPG-CEN) da Universidade de Brasília. Mestre em Artes Cênicas pelo mesmo programa. Bacharel em Interpretação Teatral pelo Departamento Artes Cênicas (CEN) da Universidade de Brasília. Pesquisador associado do Anthropology and Dance Laboratory (AnD Lab). Participante do Grupo de Pesquisa Vocalidade & Cena

César Lignelli, Universidade de Brasília

Professor Associado de Voz e Performance do Departamento Artes Cênicas (CEN) e do Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas (PPG-CEN) da Universidade de Brasília. Pós-Doutor pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (2021 - 2022) e pelo Programa Avançado de Cultura Contemporânea da Universidade Federal do Rio de Janeiro (2014 - 2015). É Doutor em Educação e Comunicação, FE/Universidade de Brasília (2011); Mestre em Arte e Tecnologia na linha de pesquisa Processos Composicionais para a Cena, IDA/UnB (2007); Graduado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2000). 

References

FISCHER-LICHTE, Erika. Estética de lo performativo. Madrid: Abada, 2011.

GIBSON, James. The Ecological Approach to Visual Perception. Psychology Press, 2013.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Tradução de Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994.

LATOUR, Bruno. Políticas da Natureza: como fazer ciência na democracia. Tradução de Carlos Aurélio de Souza.Bauru: EDUSC, 2004.

LUCAS, João; LIGNELLI, César. DeBanda e a máquina contemporânea. Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte, v. 17, n. 2, p. 152-172, 1 out. 2018.

LIGNELLI, César; MAYER, Guilherme. DeBanda e seus múltiplos: Lugares, espaços, simultaneidades e concomitâncias. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1-26, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0204. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20470. Acesso em: 7 set. 2023.

MAYER; LIGNELLI. Diálogos mediados por objetos técnicos: Entrevista com João Bento. Voz e Cena, [S. l.], v. 3, n. 01, p. 297–314, 2022. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/42777. Acesso em: 7 jul. 2022.

NADAI, Carolina Camargo. Pôr-se Com, Compor: corresponsabilidades no encontro performer-espectador. Revista Aspas, v. 4, n.1, p. 14-20, 2014. https://www.revistas.usp.br/aspas/article/view/75730.

SCHAFER, Raymond Murray. A Afinação do Mundo. São Paulo: Unesp, 2011.

STERNE, Jonathan. The sound studies reader. New York: Routledge, 2012.

VOEGELIN, Salomé. Listening to Noise and Silence: Towards a Philosophy of Sound Art. Nova York: Continuum, 2010.

Published
2023-12-12
How to Cite
MAYER, G.; LIGNELLI, C. Collectors and diplomats: clues about the creation of the sounds of De perto uma pedra e DeBanda. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 6, n. 11, 12 Dec. 2023.