Couraça

a maranhense decolonial performance

Keywords: performance, decolonial, semiotic analysis, ox, resistance

Abstract

This article analyzes the performance Couraça de Leônidas Portela, based on the theories of Patrice Pavis, Lîlâ Bisiaux, Boaventura de Sousa Santos, and others. Although the performance utilizes public space (Milton Santos) as its stage, our investigative focus will be on the body as the concrete material of performativity, as well as on the symbolic aspects of the ox as a popular tradition. Using semiotic methodology, we will analyze the bodily elements of the actor, the different types of physical spaces, and the ox as an aesthetic symbol of resistance in Maranhão. We assert that the performance is a decolonial practice, with Bumba meu boi as the central figure for its aesthetic creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raylson Conceição, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Capes scholarship student in the PhD program in Theater at the Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO). Previously, completed a Master's degree in Performing Arts in the research line "Pedagogy of Performing Arts, Reception, and Cultural Mediation" at the Federal University of Maranhão (UFMA), where developed a study called "THE ENCOUNTER: from the event to an attentive gaze - the play 'O Miolo da Estória,'" defended in September 2021. Holds a Bachelor's degree in Theater from UFMA (2017) and a specialization in Art, Media, and Education from the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Maranhão (IFMA) (2021). Between 2013 and 2014, participated in the Research and Extension Group "Cena Aberta no Brasil," developing artistic productions, extension projects, and research.

Michelle Cabral, Universidade Federal do Maranhão

Professor and researcher in the Graduate Program in Performing Arts - PPGAC/UFMA. Faculty member in the Theater Teaching program of the Department of Performing Arts - DEARTC/UFMA, theater director, and clown.

References

BISIAUX, Lîlâ. Deslocamento Epistêmico e Estético do Teatro Decolonial. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 8, n. 4. p. 644-664, out. /dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbep/a/snLcgvR3BtsBRHpQyHb6Dmy/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 16 out. 2024.

CARDOSO, Letícia Conceição Martins. O Teatro do Poder: Cultura e política no Maranhão. Dissertação de Mestrado, São Luís – Maranhão, Universidade federal do Maranhão – UFMA, Centro de Ciências Humanas, Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais, 2008.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. El tonto y los canallas: notas para un republicanismo transmoderno. Colombia - Bogotá: Editorial Pontífica Universidade Javeriana, 2022.

CERTEAU, Michel de. A Invenção do Cotidiano. 3. ed. Editora Vozes, Petrópolis, 1998.

COURAÇA. Performance: Leônidas Portella. Território corpo – RUA, 13 a 23 de out. 2021. São Luís: Centro Cultural Vale Maranhão, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=SoV_K8yEz_8 . Acesso em: 25 out. 2024.

MOSQUERA, Sergio Antonio. Esclavización y Sexualización: Colonialidad en la sexualidad de la gente negra. Bogotá - Colombia, Apidama Ediciones Ltda, 2019.

BRASISBRASIL – Ciclo com Antonio Nóbrega: Encontro 6. Tema: “Com passo sincopado: teoria e prática de uma linguagem brasileira de dança”. Campinas: Instituto de estudos avançados – UNICAMP, 30 de junho de 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=v3-5Brp4PHE. Acesso em: 19 set. 2023.

PALERMO, Zulma. Conocimiento “otro” y conocimiento del otro en América Latina. Estud. Cent. Estud., Córdoba, jun. 2009. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-15682009000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es . Acesso em: 16 out. 2024.

PINHO, Jessenice Melo Araújo. A festa do bumba-meu-boi no Maranhão: desafios entre a tradição e a inovação. 2021. Especialista (Gestão de Projetos Culturais) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 36p. 2012. Disponível em: https://celacc.eca.usp.br/sites/default/files/media/tcc/447-1257-1-PB.pdf . Acesso em: 16 out. 2024.

SANTAELLA, Lucia. A Teoria Geral dos Signos: semiose e autogeração. Editora Ática S. A., 1995.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. 2. reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006. Disponível em: https://sites.usp.br/fabulacoesdafamiliabrasileira/wp-content/uploads/sites/1073/2022/08/A-natureza-do-Espaco.pdf Acesso em: 16 out. 2024.

SANTOS. Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal. Das linhas globais a uma ecologia dos saberes. Novos Estudos CEBRAP, nov. 2007, p. 71-94. Disponível em: https://www.scielo.br/j/nec/a/ytPjkXXYbTRxnJ7THFDBrgc Acesso em: 16 out. 2024.

SPELMAN, Elizabeth V. Woman as body: Ancient and Contemporary Views. Feminist Studies, v. 8, n. 1, p. 109-131, 1982. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3177582?origin=crossref Acesso em: 16 out. 2024.

Published
2024-10-17
How to Cite
CONCEIÇÃO, R.; CABRAL, M. Couraça: a maranhense decolonial performance. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 7, n. 13, 17 Oct. 2024.