Western theatre under indigenous influence

reflections on the epistemology and poetic hybridity in the performance Canek by the Vendímia Company, Bogotá

Keywords: indigenous epistemology, colombian theatre, ocidental decolonial theatre, non dramatic dramaturgy

Abstract

The article analyzes the staging of "Canek or the Transfigurations of Dreaming" as an example of a Western theatrical practice that seeks to integrate poetics of indigenous origin. It describes the resulting poetic hybridity and relates it to an Amerindian epistemology. Based on this analysis, it argues that it is possible to integrate Western and indigenous performance procedures in the same performance. In order to do so, it advocates the necessity of balancing historical and mytho-spiritual perspectives in the textual and scenic dramaturgy in such a way as to harmonize the historical world with the principles of the indigenous worldview. This balance is established through a poetic hybridity that, within the context of the indigenous worldview, articulates the temporary harmonization of opposing forces and in the empirical world references the creation of social justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Stephan Baumgartel, UDESC

Professor do Departamento de Artes Cênicas e membro do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

References

ARAQUE, Carlos. Dramaturgia en diferencia. Teatro poshistórico. Bogotá: Editora Universidade Distrital Francisco de Caldas, 2013.

ARAQUE, Carlos. Entrevista com Stephan Baumgartel, 25/04/2023. Arquivo pessoal do autor.

BARTOLOMÉ, Miguel A. La insurreción de Canek. Un movimiento mesiánico em el Yucatán colonial. Instituto Nacional de Antropologia y História: México, 1978.

CARNEVALLI, Felipe; REGALDO, Fernanda; LOBATO, Paula; MARQUEZ Renata; CANÇADO, Wellington. Terra: antologia afro-indígena. São Paulo/Belo Horizonte: Ubu Editora/Piseagrama, 2023.

CASTRO, Eduardo Viveiros de. Metafísicas Canibais. Elementos para uma antropologia pós- estrutural. São Paulo: Ubu, 2018.

CASTRO, Eduardo Viveiros de. Perspectivismo e multinaturalismo na América Latina. In: CASTRO, Eduardo Viveiros de. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Cosac&Naify, 2014. p. 345-399.

FLORESCANO, Enrique. Memoria mexicana. Sección de obras de historia, Ciudade de México: Fondo de Cultura Económica, 2002.

SEMINARIOS de Cultura Guarani. Fundación tierra sin mal. 7 out 2020 a 24 maio 2021. Vários vídeos. Disponível em: https://www.youtube.com/@fundaciontierrasinmal842 . Acesso em: 25 ago. 2024.

GOMEZ, Denise Maria Cavalcante. O perspectivismo ameríndio e a ideia de uma estética americana. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, v. 7, n. 1, p. 133-159, jan.-abr. 2012.

GUARANI, Jeira. Tornar-se selvagem. In: CARNEVALLI, Felipe et al.. Terra: antologia afro-indígena. São Paulo/Belo Horizonte: Ubu Editora/Piseagrama, 2023.

GUIMARÃES, Júlia. Pela diluição do edifício teatral. São Paulo: [S. n.], 2021. Disponível em: https://tepi.digital/wp-content/uploads/2021/12/texto-3-Julia-Guimaraes.pdf. 2021. Acesso em: 26 ago. 2024.

HUERTA, María Teresa; PALACIOS, Patricia (ed.). Rebeliones indígenas de la época colonial. Instituto Nacional de Antropologia y História: México, 1976.

AILTON Krenak fala sobre Azira’i. Captação: Daniel Barbosa. Edição: Daniel Cotrim. Realização: Sarau Cultura Brasileira Rio de Janeiro: Sarau Cultura Brasileira, 2023. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=HftQtDGFhX8. Acesso em: 25 ago. 2024.

KUSCH, Rodolfo. América Profunda. In: KUSCH, Rodolfo. Obras completas. Tomo 2. Córdoba: Editorial Fundación Ross, 2007. p. 1-254.

KUSCH, Rodolfo. El pensamiento indígena y popular en América. In: KUSCH, Rodolfo. Obras completas. Tomo 2. Córdoba: Editorial Fundación Ross, 2007b. p. 255-546.

MIGNOLO, Walter. Desobediência Epistêmica: A opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF, Rio de Janeiro, n. 34, p. 287-324.

REY, Sandro Romero. Desafios: o Teatro Itinerante del Sol. Estudios Artísticos, Bogotá, Universidad Distrital Francisco de Caldas, v. 1, n. 1, 2015.

PAVÓN-CUELLAR, David. Além da psicologia indígena. Concepções mesoamericanas da subjetividade. São Paulo: Perspectiva, 2023.

PATCH, Robert. La rebelión de Jacinto Canek em Yucatán: una nueva interpretación. Desacatos, n. 13, invierno 2003, p. 46 – 59.

POPYGUA, Timóteo Verá Tupã. A terra uma só. São Paulo: Hedra, 2022.

ROMERO, Luís Eduardo Léon. Chamanismo ancestral indígena em el encuentro del sí mismo. Bogotá: Editorial Universidad Cooperativa de Colombia (Educc), 2010.

ROMERO, Luís Eduardo Léon. As Guy Mhuysqa. Expresiones filosóficas y ontológicas de una psicología ancestral indígena. Preludio reflexivo para unas prácticas del ser y el estar muisca. Tesis Psicológica, Bogotá, v. 9, Fundación Universitaria Los Libertadores, n. 2, julio-diciembre, 2014, p. 224-243.

DIÁLOGO entre dois mundos – Cosmovisão. Ep. 2. Abril Indígena. Entrevista com Seu Egino. Bertioga: SESC Bertioga, 15 abri. 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=t3Vo-kCC2Hw . Acesso em: 25 ago. 2024.

SEGALES, José Juan Bautista. Hacia la reconstitución de “el ser humano” como sujeto. Educere, v. 23, n. 76, p. 851-858, 2019.

SOUSA SANTOS, Boaventura de. Decolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Trilce/ Extensión universitaria/ Universidad de la República, 2010.

Published
2024-10-17
How to Cite
BAUMGARTEL, S. Western theatre under indigenous influence: reflections on the epistemology and poetic hybridity in the performance Canek by the Vendímia Company, Bogotá. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 7, n. 13, 17 Oct. 2024.