O Teatro no Novo Ensino Médio Integral Theater in the New Brazilian High School

an analysis of Skills and Evaluation

  • Márcia Cristina Baltazar Universidade Federal de Sergipe, Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Teatro, São Cristóvão, Sergipe, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5455-1287
  • Jhonatan Santana Batista Universidade Federal de Sergipe, Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Teatro, São Cristóvão, Sergipe, Brasil. https://orcid.org/0009-0009-7472-9199
Keywords: assessment, theater, new Brazilian high school, skills, art

Abstract

Some evaluations of the New Comprehensive Secondary Education (NEM) made by those who actually went through the new curriculum will be presented. It also shows the evaluations of other authors about how Art is conceived in the NEM and critical thinking is made about the subjective function of evaluating skills imposed by the BNCC. Then, it reflects on the assessment of learning in Theater, considering its own contents, its didactics, its epistemology. The objective is to find out what is being provoked to be taught and evaluated in Theater in the New Brazilian High School. The methodology is based on a bibliographical review and interviews with two teachers from a state school in the interior of the state of Sergipe. The text shows the weaknesses of the NEM and the inadequacy of Art and Theater to the logic of the BNCC. It is concluded that political mobilization is necessary for the resurrection of Theater in Brazilian schools.

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Author Biographies

Márcia Cristina Baltazar, Universidade Federal de Sergipe, Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Teatro, São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Professora titular do curso de Teatro da UFS. Doutora em Artes pela UNICAMP. Atriz. Pesquisa e ensina Pedagogia das Artes Cênicas, Expressão Corporal, Ação Cultural, Educação Somática. Membra do Grupo de Pesquisa em Pedagogia das Artes Cênicas da ECA-USP.

Jhonatan Santana Batista, Universidade Federal de Sergipe, Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Teatro, São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Graduado em licenciatura em Teatro pela Universidade Federal de Sergipe. Pesquisa o ensino da Arte através dos documentos e leis que regem a educação brasileira.

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Published
2024-10-17
How to Cite
BALTAZAR, M. C.; SANTANA BATISTA, J. O Teatro no Novo Ensino Médio Integral Theater in the New Brazilian High School: an analysis of Skills and Evaluation. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 7, n. 13, 17 Oct. 2024.