The The poetics of mockery against the far-right disinformation machine in digital platforms
Abstract
This article examines the attacks by far-right movements on one of democracy’s core
principles: the concept of truth. The analysis details the workings of the global disinformation
machine operated by these groups and proposes strategies to tackle it. Identifying disinformation as
a central factor in the radicalization of the electorate—a force that dissolves shared reality and creates
an episteme detached from other sectors of society —, the text suggests artistic principles to set up
tactics that explore the vulnerabilities of this machine. Digital art is highlighted as a strategic tool
against the far right, exemplified by the experience of the artist herself who, in the 2022 Brazilian
elections, used humor and entertainment on digital media as a form of militancy. The initial work,
aimed at “vote-shifting,” consisted of scenes composed of materials from heterogeneous fields that
poetically reorganized the news from an alternative perspective to that of the mainstream media.
This practice became a strategy to challenge the epistemes of the far right, encouraging a political
debate that transcends stricto sensu rationality. The article perceives digital action as vital to amplify
social movements and deconstruct radicalization, promoting a balanced information environment
and contributing to a more inclusive and shared world.
Downloads
References
EMPOLI, Giuliano da. Os engenheiros do caos. Rio de Janeiro: Editora Vestígio, 2020.
FASCISMO explicado (por quem entende). Atila Iamarino entrevista Jason Stanley. [S. l.]: Atila Iamarino, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5EKXzhJh2As . Acesso em: 14 abr. 2025.
GREG News. Gregório Duvivier. HBO Brasil: São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.max.com/br/pt/shows/greg-news-com-gregorio-duvivier/722f1c46-01f8-48f7-8936-26c4f2d61dc7 . Acesso em: 14 abr. 2025.
KOOPMANS, Rudd. Movements and media: Selection processes and evolutionary dynamics in the public sphere. Theory and Society, [s. l.], v. 33, p. 367-391, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1023/B:RYSO.0000038603.34963.de . Acesso em:14 abr. 2025.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. Tradução de Renata Santini. São Paulo: n-1 edições, 2018.
MEDO e Delírio em Brasília. Pedro Daltro e Cristiano Botafogo. Central 3: Brasília, 2025. Podcast. Disponível em: https://open.spotify.com/show/4GTrddwqYaFDOuNUPcsRaX. Acesso em: 21 out. 2024.
MELENDI, Maria Angélica. Estratégias da arte em uma era de catástrofes. Rio de Janeiro: Cobogó, 2017.
METEORO BRASIL. Tudo o que você precisou desaprender para virar um idiota. São Paulo: Planeta, 2019.
MISTERO buffo. Peça teatral por Dario Fo. RAI: Roma, 1977. Disponível em: https://www.teche.rai.it/2017/04/40-anni-mistero-buffo/ . AAcesso em: 14 abr. 2025.
MIZUTANI, Luciana. #castigo #ti #inferno #fy, [s. l.], 2022a. TikTok: @lucianamizutani.Disponível em: https://www.tiktok.com/@lu_mizu/video/7156964252253703429. Acesso em: 23 abr. 2025.
MIZUTANI, Luciana. #fuga #italia #eua #bozo #mudanca #gregnews, [s. l.], 2022b. Disponível em: https://www.tiktok.com/@lu_mizu/video/7165225728672288005 . Acesso em: 23 abr. 2025.
SOUZA, Jessé. A classe média no espelho: Sua história, seus sonhos e ilusões, sua realidade. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2018.
STANLEY, Jason. Como Funciona o Fascismo: a Política do “nós” e “eles”. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Leya, 2018.
THE BRAINWASHING of My Dad. Direção: Jen Senko. Estados Unidos: Gravitas Ventures, 2015.
Copyright (c) 2025 Luciana Mizutani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O/As autore/as mantêm os direitos autorais sobre os documentos publicados pelo periódico e cedem ao periódico o direito de publicação dos textos e de seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e de seus metadados.
O documento publicado será distribuído nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados.
 
							 
							
