Documentary theaters
a flight over a sea of possibilities
Resumen
Contemporarily, innumerable scenic creations are challenging the limits of the documentary genre and proposing new concepts. With the constant development of the field of Documentary Theaters, this study describes some of the documentary forms that strain the boundaries between the real and the fictional. It also shows the potential of these investigations, stimulating relevant reflections for debate and research in the performing arts.
Descargas
Citas
ALEXANDER, Dalton. Review: Mockumentary of a Contemporary Saviour by Wim Vandekeybus / Ultima Vez. Au-di-tions.com, Bruxelas, 14 abr. 2017. Disponível em: https://au-di-tions.com/review-mockumentary-of-a-contemporary-saviour-by-wim-vandekeybus-ultima-vez/. Acesso em 13 jun. 2023.
BASKERVILLE, Nelson. Luís Antonio - Gabriela. São Paulo: Editora nVersos, 2012.
BOUDIER, Marion. Un théâtre “presque documentaire”? Influences et imitations documentaires chez Lars Norén et Joël Pommerat. In: KEMPF, Lucie; MOGUILEVSKAIA, Tania. Le théâtre neo-documentaire: résurgence ou réinvention ?. Nancy: PUN Éd./ Éditions Universitaires de Lorraine, 2013, p. 127-142.
CĂRBUNARIU, Gianina. X mm din Y Km – Despre o posibilă arhivă performativa. Scena.ro – revista de artele spectacolului, Romênia, 28 fev. 2018. Disponível em: https://revistascena.ro/arte/x-mm-din-y-km-despre-o-posibila-arhiva-performativa/. Accessed on: 13 jun. 2023
HAMIDI-KIM, Bérénice. Présenter des éclats du réel, dénoncer la réalité :
de l’opposition entre deux théâtres documentaires aujourd’hui (Rwanda 94 et Rimini Protokoll). In: KEMPF, Lucie; MOGUILEVSKAIA, Tania. Le théâtre neo-documentaire: résurgence ou réinvention ?. Nancy: PUN Éd./ Éditions Universitaires de Lorraine, 2013, p. 45-59.
JELA, Doina. Prefácio. In: DUMITRU, Andreea (ed.). CHIŞINĂU, 7 APRILIE: Teatru-Document. Bucareste: Editora Cheiron, 2010. Disponível em: https://teatrul-azi.ro/produs/chisinau-7-aprilie-teatru-document/. Accessed on: 13 jun. 2023.
KEMPF, Lucie; MOGUILEVSKAIA, Tania. Introduction. In: KEMPF, Lucie; MOGUILEVSKAIA, Tania. Le théâtre neo-documentaire: résurgence ou réinvention ?. Nancy: PUN Éd/Éditions Universitaires de Lorraine, 2013, p. 11-24.
KHALIL-BUTUCIOC, Dorina. Teatru-Document. Revista ARTA, Chișinău, 7 abr. 2011, p. 189. Disponível em: https://ibn.idsi.md/en/vizualizare_articol/22870 . Accessed on: 23 abr. 2023.
MAGRIS, Erica e PICON-VALLIN, Béatrice. Glossaire. In: MAGRIS, Erica; PICON-VALLIN Béatrice (dir.). Les Théâtres documentaires. Montpellier : Deuxième Époque éditions, 2019, p. 435-446.
MARTIN, Carol. Introduction: Dramaturgy of the Real. In: MARTIN, Carol (edit.). Dramaturgy of the Real on the World Stage. New York: Palgrave Macmillan, 2010, p. 1-15.
MOCKUMENTARY of a Contemporary Saviour. Entrevista feito por Pieter D’Hooghe. [S. l.: s. n.], 14 abr. 2017. Disponível em: http://www.dance2008.de/assets/DANCE-2017/Interviews-Wim-Vandekeybus/pressedossier-Mockumentary.pdf. Accessed on: 13 jun. 2023.
MOGUILEVSKAIA, Tania. Les variables idéologiques du théâtre documentaire. Études Théâtrales, v. 50, n. 1, 2011, p. 36-41. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-etudes-theatrales-2011-1-page-36.htm. Accessed on: 8 jun. 2023.
PICON-VALLIN, Béatrice. Le Théâtre face à un monde en mutation : à propos des théâtre dits documentaires. In: MAGRIS, Erica; PICON-VALLIN, Béatrice (dir.). Les Théâtres documentaires. Montpellier : Deuxième Époque éditions, 2019, p. 11-52.
PIGLIA, Ricardo. O laboratório do escritor. Tradução de Josely Vianna Baptista. São Paulo: Iluminuras, 1994.
SOLER, Marcelo. O campo do teatro documentário. Sala Preta, São Paulo, v.13, n. 2, 2013, p. 130-143. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/69082. Accessed on: Mar. 13, 2024.
SOLER, Marcelo. O Campo do Teatro Documentário: morada possível de experiências artístico pedagógicas. 222 f. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27155/tde-24112015-104357/en.php. Accessed on: 14 jun. 2023.
Derechos de autor 2024 Mario Celso Pereira Junior, Clóvis Dias Massa
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.
O/As autore/as mantêm os direitos autorais sobre os documentos publicados pelo periódico e cedem ao periódico o direito de publicação dos textos e de seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e de seus metadados.
O documento publicado será distribuído nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados.