Caminhos etnomatemáticos para a Educação Financeira: analisando traços culturais de estudantes Surdos

Palavras-chave: Alunos Surdos, Cultura Surda, Etnomatemática, Libras, Educação Financeira

Resumo

The results obtained from research look at the cultural traitsproduced by Deaf students concerning the development of their financial education are in accordance to the perspective of the Ethnomathematics Program. In this article, the authors outline the participants’ profile; and provide a brief description of grounded theory that forms the methodological design used to conduct this study by using specific coding procedures. The authors also emphasize the relation between ethnomathematics and deaf culture through the use of jargon and procedures used by Deaf students in the study of mathematical content related to Financial Education. We also present a diversity of ways of signing the same mathematical content in Brazilian Sign Language (Libras), as well the communicative differences that arise due to the use of these sign variations. The results obtained in this study show that ethnomathematics contributed to the understanding and awareness of the characteristics of Deaf Culture and its relations to school mathematics. Another contribution is that ethnomathematics and its pedagogical action acquired a relevant status in the elaboration of a mathematical curriculum and in the development of financial education for Deaf students.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

D’AMBROSIO, Ubiratan. Ação pedagógica e Etnomatemática como marcos conceituais para o ensino de Matemática. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (Org.). Educação Matemática. São Paulo: Moraes, 1994, p. 73-100.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática — elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Ática, 1998.

FELIPE, Tanya Amara. LIBRAS em contexto: curso básico. Livro do estudante. Brasília: Ministério da Educação / Secretaria de Educação Especial, 2008.

FERREIRA, Aurelio Buarque de Holanda. Miniaurélio Século XXI Escolar: o minidicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.

GLASER, Barney G.; STRAUSS, Anselm L. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Chicago: Aldine, 1967.

KLIMA, Edward S.; BELLUGI, Ursula. The signs of language. Cambridge: Harvard Universiy Press, 1979.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Entrevista: Inclusão promove a justiça. Revista Nova Escola Online. São Paulo: Abril, 2009.

MONTEIRO, Alexandrina; POMPEU JR., Geraldo. A Matemática e os temas transversais. São Paulo: Moderna, 2001.

PERLIN, Gladis Teresinha Taschetto. História dos Surdos. Florianópolis: UDESC/CEAD, 2002.

PINHEIRO, Rodrigo Carlos. Contribuições do Programa Etnomatemática para o desenvolvimento da Educação Financeira de alunos Surdos que se comunicam em Libras. 2017. 284f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Departamento de Educação Matemática. Universidade Federal de Ouro Preto. Ouro Preto.

PINHEIRO, Rodrigo Carlos; ROSA, Milton. O Programa Etnomatemática como uma ação pedagógica para o desenvolvimento da Educação Financeira de alunos surdos que se comunicam em Libras. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, v. 10, n. 3, p. 181-200, 2017.

QUADROS, Ronice Müller; PERLIN, Gladis Teresinha Taschetto. Estudos Surdos II. Petrópolis: Arara Azul, 2007.

ROSA, Milton. A mixed-methods study to understand the perceptions of high school leaders about English Language Learners (ELL) students: the case of Mathematics. 2010. 583f. Dissertation (Doctorate of Education) — College of Education. California State University. Sacramento.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. A modelagem como um ambiente de aprendizagem para a conversão do conhecimento matemático. Bolema, Rio Claro, v. 26, n. 42A, p. 261-290, abr. 2012.

SÁ, Nídia Regina Limeira. Cultura, poder e educação de surdos. Manaus: INEP, 2006.

SAMOVAR, Larry A.; PORTER, Richard E.; McDANIEL, Edwin R.; ROY, Carolyn S. (Ed.). Communication between cultures. Beijing: Foreign Language Teaching and Research Press, 2000.

SKLIAR, Carlos (Org.). Educação e exclusão: abordagens sócio antropológicas em educação especial. Porto Alegre: Mediação, 2004.

STEVENSON, Angus. Oxford dictionary of English. 3. ed. Oxford: Oxford University Press, 2010.

STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. Florianópolis. Editora UFSC, 2008.

TING-TOOMEY, Stella; CHUNG, Leeva C. Understanding intercultural communication. Los Angeles: Roxbury, 2005.

Publicado
2020-03-04
Como Citar
PINHEIRO, R. C.; ROSA, M. Caminhos etnomatemáticos para a Educação Financeira: analisando traços culturais de estudantes Surdos. Revemop, v. 2, p. e202010, 4 mar. 2020.
Seção
Perspectivas internacionais da Etnomatemática: da pesquisa à prática