A reflection on problem solving in teacher education teaching Mathematics
Abstract
This article aims to build a differentiated perspective on mathematics teaching by solving problems for teachers and future teachers. The study follows an investigation methodology of qualitative and interpretative nature. In the development of the actions, written records were encouraged in portfolios with an emphasis on the problem-solving process. Two problems were selected for interventions in basic education classes. The process stimulated them to question their own answers, explore mathematical ideas, question the problem and their ways of finding the solution, make generalizations, and transform a given problem into new problem situations, by adapting them to their classrooms. This shows a concept of teaching and learning obtained through reflexive and shared action that builds knowledge, improving the initial and continued formation of mathematics teachers.
Downloads
References
D’AMBRÓSIO, Beatriz Silva. O professor-pesquisador diante da produção escrita dos alunos. In ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; LEAL JUNIOR, Luiz Carlos; PIRONEL, Márcio. Perspectivas para a resolução de problemas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017, p. 109-129.
KILPATRICK, Jeremy. Reformulando: abordando a resolução de problemas matemáticos como investigação. In ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; LEAL JUNIOR, Luiz Carlos; PIRONEL, Márcio. Perspectivas para a resolução de problemas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017, p. 85-107.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa, ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Novas reflexões sobre o ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; BORBA, Marcelo de Carvalho. (Org.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004. p. 213-231.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa, ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: EdUNESP, 1999, p.199-218.
SILVA, Roseli Ferreira da, SÁ-CHAVES, Idália. Formação reflexiva: representações dos professores acerca do uso de portfólio reflexivo na formação de médicos e enfermeiros. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 12, n .27, p. 721-734, out./dez. 2008.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.