Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina

Keywords: Mathematics Education, Assessment of Scholar Learning, Written production analysis in mathematics

Abstract

This article aims to analyze the written productions of Mathematics of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina, available in the journal Diálogos Pedagógicos of the institution itself, in addition to proposing interventions to these written productions that could be used in mathematics classes as a starting point to create opportunities for learning. Therefore, an assessment perspective that aims to support the teaching and learning processes is discussed, taken as a practice of investigation and learning opportunity. The analysis of the written production of these questions made it possible to observe that the teacher's interventions in mathematics classes are essential to help students learn from their own productions and so that the teacher can obtain information about how students deal with the questions of math.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel dos Santos e Silva, Instituto Federal do Paraná

Professor do Instituto Federal do Paraná (IFPR), campus Capanema, Capanema, Paraná, Brasil.

Daniela Harmuch, Universidade Estadual de Londrina

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil.

References

BARLOW, Michel. Avaliação escolar: mitos e realidades. Tradução Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BURIASCO, Regina Luzia Corio de; FERREIRA, Pamela Emanueli Alves; CIANI, Andreia Büttner. Avaliação como prática de investigação (alguns apontamentos). BOLEMA - Boletim de Educação Matemática, UNESP - Rio Claro, v. 22, n. 33, p. 69-96, 2009.

COPS. Consulta de Provas e Gabaritos Definitivos, 2019. Provas e Expectativas de Respostas - 2ª FASE. Disponível em: <https://www.cops.uel.br/v2/ProvasGabaritos/ConsultarProvasExpectativas2FaseVestibular/Selecao/245/Fase/2/Atividade/6409>. Acesso em: 27 de dez. de 2021.

DE LANGE, Jan. Framework for classroom assessment in mathematics. Madison: WCER, 1999.

DIÁLOGOS PEDAGÓGICOS. Londrina: UEL, 2021. v. 12. Disponível em: <https://www.cops.uel.br/v2/documento.php?id=20>. Acesso em: 05 jan. 2022.

HADJI, Charles. A Avaliação, Regras do Jogo. Portugal: Porto Editora, 1994. 190 p.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011

PEDROCHI JUNIOR, Osmar. A Avaliação Formativa como Oportunidade de Aprendizagem: fio condutor da prática pedagógica escolar. 2018. 67f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2018.

ROCHA, Fernanda Boa Sorte. SILVA, Gabriel dos Santos e. Significados atribuídos às operações com Números Naturais. In: II Congresso Internacional de Ensino (CONIEN), 2019, Cornélio Procópio. Anais do II Congresso Internacional de Ensino, 2019.

SANTOS, Edilaine Regina dos. Análise da produção escrita em matemática: de estratégia de avaliação a estratégia de ensino. 2014. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2014.

VIOLA DOS SANTOS, João Ricardo; BURIASCO, Regina Luzia Corio de. Análise da produção escrita como estratégia para Licenciatura em Matemática. In: XIII CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (XIII CIAEM-IACME). Anais do XIII CIAEM-IACME. Recife, 2011.

Published
2022-04-25
How to Cite
SILVA, G. DOS S. E; HARMUCH, D. Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina. Revemop, v. 4, p. e202212, 25 Apr. 2022.
Section
Assessment of Mathematics Learning in various contexts