Introduction of Fractions in the Early School Years: the Perception of the Teachers and their Qualification

Keywords: Fractions, Teaching fractions, Rational number, Number line

Abstract

The present study deals with the introduction to the teaching of fractions based on the recognition of their numerical condition supported by their representation on the numeric line. The possibilities of developing the introduction to fractions, through a precise construction of the concept, from the perceptions and knowledge of teachers of the early years of Elementary School are discussed. An analysis by teachers experienced in teaching mathematics in the 4th year of a prototype of workbook for such introduction is presented. These teachers composed two Focus Groups to make a collective analysis of the set of activities. The teachers evaluated the viability of the proposal from their conceptual knowledge on the subject and their practical experiences in introducing fractions in the classroom and suggested changes in the activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Neide da Fonseca Parracho Sant'Anna, Colégio Pedro II

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Professora do Colégio Pedro II, Rio de Janeiro-RJ, Brasil.

Silvana Pires Fonseca Mandarino, Professora do Colégio Pedro II

Mestre em Práticas de Educação Básica pelo Colégio Pedro II, Professora do Colégio Pedro II, Rio de Janeiro-RJ, Brasil.

References

ABRAHÃO, Ana Maria Carneiro. Frações e Decimais: compreender para ensinar números racionais. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, 9 (21). Sessão Temática. 2016.

ABRAMOVICH, Sergei. IMVI Open Mathematical Education Notes, 10 (2), 33-43, 2020.

BANTING, Nat. Proposing a Standard Algorithm to Divide Fractions. Australian Mathematics Education Journal, 2 (3), 9-32, 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo (REGO, Luis Antero & PINHEIRO, Augusto, trads). Lisboa: Edições 70, 2006. (Obra original publicada em 1977).

BRAITHWAITE, David William e SIEGLER, Robert Stuart. Putting fractions together. Journal of Educational Psychology, 113 (3) 556-571, 2020. doi: 10.1037/edu0000477

BRAITHWAITE, David William, SPRAGUE, Lauren e SIEGLER, Robert. Toward a unified theory of rational number arithmetic. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 2021. doi: 10.1037/xlm0001073

BRAITHWAITE, David William, McMULLEN, Jake e HURST, Michele Ann. Cross-notation knowledge of fractions and decimals. Journal of Experimental Child Psychology, 213, 105210, 2022. doi: 10.1016/j.jecp.2021.105210

CANOVA, Raquel Factori. Crença, concepção e competência dos professores do 1º e 2º ciclos do ensino Fundamental com relação à fração. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 2006.

CYRINO, Maria Cristina de Costa Trindade e OLIVEIRA, Laís Maria Costa Pires. Aprendizagens a Respeito do Raciocínio Proporcional em uma Comunidade de Prática de Professores Matemática. Anais do VI Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Pirenópolis-GO. 2014.

DAVID, Maria Manuela Martins Soares e FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Sobre o conceito de número racional e a representação fracionária. Presença Pedagógica, 1 (1), 59-71, 2005.

GETENET, Seyum e CALLINGHAM, Rosemary. Teaching interrelated concepts of fraction for understanding and teacher’s pedagogical content knowledge, Mathematics Education Research Journal, 33 (2), 201–221, 2021.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. Ed. São Paulo: Atlas, 2007.

HART, Kathleen. Children’s Understanding of Mathematics, 11-16. London: John Murray, 1981.

HURST, Michelle Ann, MASSARO, Marisa e CORDES, Sara. Fraction Magnitude: Mapping Between Symbolic and Spatial Representations of Proportion. Journal of Numerical Cognition, 2020, 6 (2), 204-230. https://doi.org/10.5964/jnc.v6i2.285

KIND, Luciana. Notas para o trabalho com a técnica de grupos focais. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, 10 (15), 124-136, 2004.

LAZIĆ, Bojan, ABRAMOVICH, Sergei, MRĐA, Mirela e ROMANO, Daniel Abraham. On the teaching and learning of fractions trough a conceptual generalization approach. International Electronic Journal of Mathematics Education, 12 (3), 749-767, 2017.

LOPES, Alice Casimiro. Currículo e Epistemologia. Ijuí - RS: Ed. Unijuí. 2007.

LOPES, Antonio José. O que nossos alunos podem estar deixando de aprender sobre frações, quando tentamos lhes ensinar frações. BOLEMA – Boletim de Educação Matemática, 31 (21), 1-22, 2008.

MA, Liping. Knowing and teaching elementary mathematics: teacher’s understanding of fundamental mathematics in China and the United States. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. 1999.

MANDARINO, Silvana Pires Fonseca. FRAÇÃO: UM NOVO NÚMERO, UM NOVO DESAFIO – A introdução ao ensino de frações nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Práticas de Educação Básica). Rio de Janeiro: Colégio Pedro II, 2019.

MERLINI DE SOUZA, Vera Lúcia. O conceito de fração em seus diferentes significados: um estudo diagnóstico com alunos de 5ª e 6ª séries do Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 2005.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez Autores Associados. 2001.

NACARATO, Adair Mendes, MENGALI, Brenda Leme da Silva e PASSOS, Carmen Lúcia Brancaglion. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica Editora. 2009.

NUNES, Terezinha e BRYANT, Peter. Compreendendo números racionais. In: Nunes, T. e Bryant, P. Crianças fazendo Matemática. Porto Alegre: Artmed. 1997.

REAME, Eliane e MONTENEGRO, Priscila. Projeto Coopera Matemática. São Paulo: Editora Saraiva, 2014.

REAME, Eliane. Matemática Ligamundo. São Paulo: Editora Saraiva, 2019.

ROMANATTO, Mauro Carlos. Número racional: uma teia de relações. Zetetiké, 7 (12), 37- 49. 1999.

SANCHES, Lucília Bechara e LIBERMAN, Manhucia Perelberg. Fazendo e Compreendendo Matemática. São Paulo: Editora Saraiva, 2008.

SANT’ANNA, N.; PALIS, G. de L. R.; NEVES, M. A. C. M. Transpondo obstáculos: da Aritmética para a Álgebra, Zetetiké, 21 (39), 169-195, 2013.

SANTOS, Aparecido. O conceito de fração em seus diferentes significados: um estudo diagnóstico junto a professores que atuam no ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2005.

SANTOS, Vania Maria Pereira e REZENDE, Jovana Ferreira. Números: linguagem universal. Rio de Janeiro: Editora UFRJ. 2011.

SHULMAN, Lee. Those who understanding: knowledge growth in teaching. Educational Research, 15 (2), 4-14, 1986.

SHULMAN, Lee. Ways of seeing, ways of knowing, ways of teaching, ways of learning about teaching. Journal of Curriculum Studies, 28, 393-396,1992.

SILVA, Angélica Fontoura Garcia. O desafio do desenvolvimento profissional docente: análise da formação continuada de um grupo de professores das séries iniciais do ensino fundamental, tendo como objeto de discussão o processo de ensino e aprendizagem de fração. Tese (Doutorado em Educação Matemática). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2007.

STRAMEL, Janet. Mathematical Methods for Early Childhood. Open Educational Resources. 2. 2021.

TARDIF, Maurice. O professor enquanto “ator racional”. Que racionalidade, que saber, que juízo? In: TARDIF, Maurice, Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis (RJ): Vozes. 2002.

WU, Hung-Hsi. Understanding Numbers in Elementary School Mathematics. Providence, Rhode Island: American Mathematical Society, 2011.

WU, Hung-Hsi. Rational Numbers to Linear Equations, Rhode Island, American Mathematical Society, 2020.

Published
2022-12-25
How to Cite
PARRACHO SANT’ANNA, N. DA F.; MANDARINO, S. P. F. Introduction of Fractions in the Early School Years: the Perception of the Teachers and their Qualification. Revemop, v. 4, p. e202223, 25 Dec. 2022.
Section
Article