Problem Solving from The Man Who Calculated

Keywords: Problem Solving, Mathematics Education, Malba Tahan

Abstract

This article describes the analyses of the mathematical knowledge mobilized in the mathematics teaching-learning process through problem solving based on the book The Man Who Counted, authored by Malba Tahan. This inquiry-based qualitative research is supported by the theoretical assumptions of problem solving as a teaching methodology. The investigation was developed in a public school in Benevides (PA), with students of the 8th grade of elementary school, during the Supervised Practicum. The analyses were carried out from the registers of the resolution of two problems taken from Malba Tahan's book, the case of the 21 casks and the four fours. The research pointed out in its results that working with problem solving requires a new attitude from the teacher and the students. It made it possible to reflect on problem solving as a tool for mathematical investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabio Colins, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica. Professor do Programa de Pós-Graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemática (PPGDOC/UFPA), Belém, Pará, Brasil

Renatha Farias Silva, Universidade Federal do Pará

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Pará (UFPA), campus de Castanhal, Pará, Brasil.

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais de Matemática. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, 1998.

FIORENTINI, Dario. LORENZATO, Sérgio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.

FONSECA, M. da C. F. R. CARDOSO, C. de A. Educação Matemática e letramento: textos para ensinar Matemática e Matemática para ler o texto. In: NACARATO, Adair. LOPES, Celi. Escrituras e leituras na educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

ITACARAMBI, Ruth Ribas. Resolução de Problemas no Ensino Fundamental. São Paulo: Livraria da Física, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 34. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-Aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Unesp, 1999.

ONUCHIC, L. R. ALLEVATO, N. S. G. Novas reflexões sobre o ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V.; BORBA, M. C. (Orgs.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004.

POLYA, George. A Arte de Resolver Problemas. 3. ed. Rio de Janeiro: Interciência, 1986.

POZO, J. I. ECHEVERRÍA, M. D. P. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, J. I. (org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SMOLE, Kátia Stocco. DINIZ, Maria Ignez. Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001.

TAHAN, Malba. O Homem que Calculava. 79. ed. Rio de Janeiro: Record, 2010.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published
2024-07-08
How to Cite
COLINS, F.; SILVA, R. F. Problem Solving from The Man Who Calculated. Revemop, v. 6, p. e2024006, 8 Jul. 2024.
Section
Article