The work of Seki Sano as activator of the mexican artistic scene

Keywords: Seki Sano, Meyerhold, Latin-American theater, Mexican theater

Abstract

This article aims to discuss the impact of Japanese theater director Seki Sano's work on the Mexican scene. Sano is considered the father of Mexican theater and was the founder of the Teatro de Artes, where he developed a new theatrical pedagogy. The article contextualizes his work, addresses his background in Japan and Russia, and the connections with other artists such as Meyerhold and Stanislavski, among others. The main question concerns contextual singularities and transculturalities in theater, since it is not only about the application of specific theatrical techniques, but, above all, the emergence of some issues that make us think about the theatrical scene and pedagogical aspects, in Japan and in the Latin American context.

Author Biographies

Scarlett Siqueira do Valle, PUC-SP

Scarlett Siqueira do Valle é doutoranda em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Artes da Cena na ESCH-SP. Pós-graduação em Direção Teatral pela mesma instituição. Bolsista CAPES.

Christine Greiner, PUC-SP

Christine Greiner é professora livre-docente do Departamento de Artes da PUC-SP.

 

References

ABENSOUR, Gerard. Vsevolod Meyerhold ou a Invenção da Encenação. São Paulo: Perspectiva, 2011.

CAMPOS, Haroldo de. Metalinguagem e Outras Metas. São Paulo: Perspectiva, 1992.

CARBALLIDO, Emilio. Entrevista con Seki Sano. Collections Tramoya. Universidad Veracruzana, 1976. Disponível em: https://cdigital.uv.mx/bitstream/handle/123456789/2421/19763P8.pdf?sequence=2&isAllowed=y . Acesso em 16 de março de 2022.

CUCUEL, Madeleine. Seki Sano y el teatro de México: los primeros años 1939-1948. Collections Tramoya. Universidad Veracruzana, 1994. Disponível em https://cdigital.uv.mx/handle/123456789/4144. Acesso em 16 de março de 2022.

DEZEM, Rogério Akiti. O início da imigração japonesa para a América Latina: um breve histórico. Burajiru Kenkyuu / Revista de Estudos Brasileiros (Universidade de Osaka) 2014. Disponível em: https://www.academia.edu/10200903/_O_in%C3%ADcio_da_imigra%C3%A7%C3%A3o_japonesa_para_a_Am%C3%A9rica_Latina_um_breve_hist%C3%B3rico_ . Acesso em 16 de março de 2022.

GREINER, Christine. Leituras do corpo no Japão – e suas diásporas cognitivas. São Paulo: N-1 Edições, 2015.

GREINER, Christine. Fabulações do Corpo Japonês e seus microativismos. São Paulo: N-1 Edições, 2017.

GREINER, Christine. O Teatro nô e o Ocidente. São Paulo: Ed. Annablume, 2000.

GUNJI, Masakatsu. Kabuki, tra. John Bester. Tokyo: Kondansha International, 1985.

KUSANO, Darci. Teatros Bunraku e Kabuki: uma visada barroca. São Paulo: Perspectiva, 1993.

LEITER, S.L. (Ed.). A Kabuki Reader: History And Performance. Armonk, N.Y.: M.E. Sharpe, 2002.

MISAWA. Tekehiro. El caso de Chiapas. In: Morimoto, Amelia (Diretora), Cuando Oriente llegó a América. Contribuciones de inmigrantes chinos, japoneses y coreanos. Banco Interamericano de Desarrollo, Washington: IDB Bookstore, 2004.

SANTOS, Maria Thaís Lima. Na Cena do Dr. Dapertutto: Poética e pedagogia em V. E. Meierhold, 1911 a 1916. São Paulo: Perspectiva, 2009.

TANAKA, Michiko ; MILLÁN, Jovita. Seki Sano 1905-1966 (Serie Una vida en el teatro; 10), CNCA / INBA-CITRU, México, 1996. Disponível em: https://www.academia.edu/35024165/LIBRO_SEKI_SANO_REPOSITORIO_DE_INVESTIGACION_CITRU. Acesso em 31 de março de 2022.

TANAKA, Michiko. Seki Sano and Popular Political and Social Theatre in Latin America. Latin American Theatre Review, 1994. Disponível em: https://journals.ku.edu/latr/article/view/1018 . Acesso em 16 de março de 2022.

TANAKA, Michiko. Sekio Sano y el teatro tradicional japonés. Encuentros En Cadena: Las Artes Escénicas En Asia, África y América Latina. 1st ed., El Colegio de Mexico, 1998, pp. 131–54. Disponível em: https://doi.org/10.2307/j.ctv3dnqgv.11 . Acesso em 16 de março de 2022.

TORIZ PROENZA, Martha. La crítica social en el arte teatral de Seki Sano. Revista Casa del tiempo. Universidad Autónoma Metropolitana de México, vol. II, núms. 18-19, julio- agosto 2000, p. 68-76. Disponível em: https://www.academia.edu/5999556/La_cr%C3%ADtica_social_en_el_arte_teatral_de_Seki_Sano . Acesso em 16 de março de 2022.

Published
2022-07-29
How to Cite
SIQUEIRA DO VALLE, S.; GREINER, C. The work of Seki Sano as activator of the mexican artistic scene. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 5, n. 10, p. 67-81, 29 Jul. 2022.