Over the colonial ground

prosthesis and Monstruosity in Élle de Bernardini’s dance-performance

Keywords: Élle de Bernardini, art performance, gender, Latin-American performance

Abstract

This article presents an analysis of Élle de Bernardini’s Dance with me (2018) dance-performance based on the idea of gender prosthesis, present in the work of Paul B. Preciado (2015) and the readings of monstrosity proposed by Jeffrey Jerome Cohen (2000). Bearing in mind the sandy colonialist-transphobic territory in which the work is inserted, I propose that the artist's critical identification with monstrosity problematizes the heterosexual regime that is established in modernity as a device for controlling the body and existence.

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Author Biographies

Ronildo Júnior Ferreira Nóbrega, IFRN / UFRN

This article presents an analysis of Élle de Bernardini’s Dance with me (2018) dance-performance based on the idea of gender prosthesis, present in the work of Paul B. Preciado (2015) and the readings of monstrosity proposed by Jeffrey Jerome Cohen (2000). Bearing in mind the sandy colonialist-transphobic territory in which the work is inserted, I propose that the artist's critical identification with monstrosity problematizes the heterosexual regime that is established in modernity as a device for controlling the body and existence.

Naira Neide Ciotti, UFRN

Naira Neide Ciotti é professora-performer. Performa desde 1994 na cena artística, entre suas obras, a mais conhecida foi a performance "Imanência", com curadoria de Renato Cohen, uma estadia de oito dias, realizada por oito performers, na Casa das Rosas, em São Paulo, 1997. Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atua como professora do curso de Teatro da UFRN, onde coordena o LABPerformance e o evento "Reperformar Afeto: professores-performers", encomendado pela CAPES PAEP, em 2017.

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Published
2022-07-29
How to Cite
JÚNIOR FERREIRA NÓBREGA, R.; NEIDE CIOTTI, N. Over the colonial ground: prosthesis and Monstruosity in Élle de Bernardini’s dance-performance. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 5, n. 10, p. 82-96, 29 Jul. 2022.