Over the colonial ground

prosthesis and Monstruosity in Élle de Bernardini’s dance-performance

Keywords: Élle de Bernardini, art performance, gender, Latin-American performance

Abstract

This article presents an analysis of Élle de Bernardini’s Dance with me (2018) dance-performance based on the idea of gender prosthesis, present in the work of Paul B. Preciado (2015) and the readings of monstrosity proposed by Jeffrey Jerome Cohen (2000). Bearing in mind the sandy colonialist-transphobic territory in which the work is inserted, I propose that the artist's critical identification with monstrosity problematizes the heterosexual regime that is established in modernity as a device for controlling the body and existence.

Author Biographies

Ronildo Júnior Ferreira Nóbrega, IFRN / UFRN

This article presents an analysis of Élle de Bernardini’s Dance with me (2018) dance-performance based on the idea of gender prosthesis, present in the work of Paul B. Preciado (2015) and the readings of monstrosity proposed by Jeffrey Jerome Cohen (2000). Bearing in mind the sandy colonialist-transphobic territory in which the work is inserted, I propose that the artist's critical identification with monstrosity problematizes the heterosexual regime that is established in modernity as a device for controlling the body and existence.

Naira Neide Ciotti, UFRN

Naira Neide Ciotti é professora-performer. Performa desde 1994 na cena artística, entre suas obras, a mais conhecida foi a performance "Imanência", com curadoria de Renato Cohen, uma estadia de oito dias, realizada por oito performers, na Casa das Rosas, em São Paulo, 1997. Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atua como professora do curso de Teatro da UFRN, onde coordena o LABPerformance e o evento "Reperformar Afeto: professores-performers", encomendado pela CAPES PAEP, em 2017.

References

BABO, Maria Augusta. Do corpo protésico ao corpo híbrido. Revista de comunicação e linguagens: corpo, técnica, subjectividade, n. 33. Lisboa: Relógio d’água, 2004.

ARRENECHEA, Miguel Angel de. Nietzsche e o corpo. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.

BARDET, Marie. A filosofia da dança: um encontro entre dança e filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BITTENCOURT, Adriana. Imagens como acontecimento: dispositivos do corpo, dispositivos da dança. Salvador: Edufba, 2012.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução: Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2003.

CARLSON, Marvin. Performance: uma introdução crítica. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

COHEN, Jeffrey Jerome. A cultura dos monstros: sete teses. In: Pedagogia dos monstros: os prazeres e os perigos da confusão entre fronteiras. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Revista Pós, Belo Horizonte, n. 4, 2013.

FABIÃO, Eleonora. Programa performativo: corpo-em-experiência. Revista ILINX, São Paulo, n. 4, 2013.

FISCHER-LICHTE, Erika. The transformative power of performance: a new aesthetics. New York: Roudtledge, 2008.

GREINER, Christine; KATZ, Helena. Por uma teoria do corpomídia. In: GREINER, Christine. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. Coimbra: Annablume, 2004.

LEAL, Dodi. Luzvesti: iluminação cênica, corpomídia e desobediências de gênero. Salvador: Editora Devires, 2018.

PRECIADO, Paul B. Manifesto contrassexual. São Paulo: n-1 edições, 2015.

PRECIADO, Paul B. Transfeminismo. São Paulo: n-1 edições, 2015b.

PRECIADO, Paul B. Texto junkie: sexo, drogas e biopolítica na era farmacopornográfica. São Paulo: n-1 edições, 2018.

PRECIADO, Paul B. Un apartamento en Urano: crónicas del cruce. Barcelona: Editora Anagrama, 2019.

RODRÍGUEZ, Claudia. Manifesto horrorista y otros escritos. São Paulo: JuanitaCartonera, 2015.

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. São Paulo: Contraponto Editora, 2003.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.

Published
2022-07-29
How to Cite
JÚNIOR FERREIRA NÓBREGA, R.; NEIDE CIOTTI, N. Over the colonial ground: prosthesis and Monstruosity in Élle de Bernardini’s dance-performance. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 5, n. 10, p. 82-96, 29 Jul. 2022.