Belief and Punishment

Theater and inquisition in Gonçalves de Magalhães, Dias Gomes and Augusto Boal

Abstract

Theatre has shed light on intolerant attitudes, whether at the level of individuals or institutions. In the latter case, such attitudes correspond to State policies aimed at punishing behaviors considered divergent, seen as dangerous to the social order. Brazilian dramaturgy presents examples of denunciation and unveiling of intolerance, so often associated with physical punishment and torture. We study three such examples: Antônio José or The poet and the Inquisition (1838), by Gonçalves de Magalhães; The holy inquiry (1964), by Dias Gomes, and Torquemada (1971), by Augusto Boal, also paying attention to the aesthetic aspects of the pieces.

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Author Biography

José Fernando Marques de Freitas Filho, UNB

José Fernando Marques de Freitas Filho é professor do Departamento de Artes Cênicas da Universidade de Brasília na área de Teoria Teatral. Jornalista, escritor e compositor. Autor, entre outros, de Zé: peça em um ato (adaptação em verso e canções do Woyzeck, de Büchner); Últimos: comédia musical em dois atos (livro-CD); A comicidade da desilusão: o humor nas tragédias cariocas de Nelson Rodrigues; Com os séculos nos olhos: teatro musical e político no Brasil dos anos 1960 e 1970; A província dos diamantes: ensaios sobre teatro.

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Published
2022-07-29
How to Cite
MARQUES DE FREITAS FILHO, J. F. Belief and Punishment: Theater and inquisition in Gonçalves de Magalhães, Dias Gomes and Augusto Boal. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 5, n. 10, p. 51-66, 29 Jul. 2022.